Eindigt idealist Elon Musk als cynicus?

De flauwe grap had zondagavond 1 april naadloos in het programma van Arjen Lubach gepast die zei naarstig op zoek te zijn naar goeie grappenmakers.

Tesla-baas Elon Musk twitterde op hetzelfde moment dat Lubach zijn lied over Tweede Paasdag ten gehore bracht, dat zijn fabriek voor elektrische auto's failliet was gegaan ondanks een enorme uitverkoop van paaseieren.

Hij toonde ook een foto van hemzelf, terwijl hij bewusteloos tegen een Tesla Model 3 aanhing, volgens de tweet omringd door flessen 'teslaquilla' en met sporen van gedroogde tranen op zijn wangen. 'Er zijn vele soorten bankroet en, zoals critici graag benadrukken, Tesla heeft ze allemaal, inclusief Chapter 14 en een half (de allerslechtste).'

De idealist Musk is nu een cynicus met zwarte humor. Dat is een veeg teken. De opeenstapelende rampspoed bij de fabriek leent zich slecht voor grappen, zeker nu ook nog een dodelijk ongeluk met een zelfrijdende Tesla heeft plaatsgevonden.

De koers van Tesla kelderde maandag nog eens 8 procent en noopte Musk tot de paniekmaatregel dat hij hoogstpersoonlijk in de fabriek zal gaan slapen om orde op zaken te stellen. Dit jaar is de koers al met 25 procent gedaald. Een van de redenen is dat Tesla de productie van het nieuwe Model 3 maar niet op orde krijgt.

Tesla maakte dinsdag bekend tweeduizend auto's per week te produceren - veel minder dan de vijfduizend die het nu al had moeten maken. Musk hoop dat aantal nu in het derde kwartaal te halen, waardoor de verliesfinanciering kan worden gestopt.

Volgens een onderzoek van adviesbureau Bernstein zitten er echter fundamentele fouten in het productieproces. Zo heeft Tesla de robotisering te ver doorgevoerd, waardoor met name in de eindassemblage fouten ontstaan. De Japanners - toch de beste automakers ter wereld dankzij de inzet van robots - kiezen daar juist voor menselijk vakmanschap.

Tesla zucht nu al onder een schuldenlast van 7,5 miljard euro. Kredietverschaffers krijgen steeds meer twijfels over de levensvatbaarheid van het bedrijf.

Inmiddels heeft Moody's de kredietwaardigheid van Tesla al verlaagd van B2 tot B3. Een deel van de leningen heeft nu zelfs een rating van C - 'hoogst speculatief', in beleggerstaal: junk (rommel). Wie enkele jaren geleden een obligatie van 1.000 dollar van Tesla kocht met een rentecoupon van 5 procent, krijgt daar op de beurs nog maar 800 dollar voor terug. Op langlopende leningen moet Tesla al bijna 8 procent rente betalen om nog beleggers te interesseren. Dat is een hogere rente dan het insolvente Oekraïne over zijn schuld betaalt.

Als Tesla geld blijft verbranden als in 2017 - een verlies van 2,2 miljard dollar - zal de schuld in 2024 zijn opgelopen tot 22 miljard dollar. Musk hoopt dan in zijn Marskolonie te kunnen onderduiken. Zijn schuldeisers hebben daar het geld niet voor. Mooie grap voor Lubach.

Reageren? p.dewaard@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden