Column Peter Giesen

Eigen bier eerst. Laten we Budweiser terugsturen, net als de Kerstman

Het Amerikaanse biermerk Budweiser wil de Nederlandse markt veroveren, lees ik in een mustread in de Volkskrant.

Oh my God! What the fuck!

We vieren al Halloween, we kopen op Black Friday, we sturen kaarten met Valentijnsdag, we zwelgen in Hollywoodpulp en doorspekken onze gesprekken met lelijk imitatie-Amerikaans. Moeten we dan ook nog Amerikaans afwaswater gaan drinken? Kunnen we echt niets beters bedenken dan altijd maar Amerika nadoen?

Ik vrees van niet. Toen Starbucks zijn eerste Nederlandse vestiging opende op het Centraal Station stond er een enorme rij. Een van de wachtenden was een 14-jarig meisje dat helemaal niet van koffie hield, maar naar Starbucks was gekomen omdat ze op tv had gezien dat Paris Hilton er haar latte dronk.

Volgens een recente studie van het Sociaal en Cultureel Planbureau beschouwen Nederlanders de taal als het belangrijkste element van hun identiteit. Dat zou je niet zeggen. Hoe meer zetels PVV en Forum voor Democratie halen, hoe minder Nederlanders in staat zijn om normaal Nederlands te praten.

Deze week hoorde ik in het NOS Journaal een jonge medewerkster van een radiostation commentaar geven op de arrestatie van rapper A$AP Rocky in Zweden. ‘A$AP Rocky heeft een grote following in Nederland’, zei ze. ‘Hij is ook scheduled voor Lowlands.’

Een paar dagen eerder kwam David ‘Rojo’ Jong aan het woord, die tweede was geworden bij het WK van het computerspel Fortnite. Hij had nooit verwacht zo ver te zullen komen: ‘Dat is het insane eraan.’ Hij verboog zelfs het Engelse woord insane in het Nederlands. Insane-e. Insane.

Het is een kwestie van life imitates art, om met Oscar Wilde te spreken. We zijn zo ondergedompeld in de Amerikaanse cultuur dat sommige dingen echter en treffender lijken als je ze in het Engels zegt. In de trein hoorde ik een op luide toon gevoerde conversatie tussen een groepje jongeren. ‘En toen ging ik met die chick naar haar place, en toen bleek ze in het studentenhuis van mijn vorige vriendin te wonen. Fuckin’ awkward!Awkard klinkt pijnlijker dan pijnlijk. Awkward.

Natuurlijk is dit soort gemopper like van alle tijden. In 1931 werd het Genootschap Onze Taal opgericht om te strijden tegen de opmars van de germanismen in het Nederlands. Mensen zeiden ‘beduidend’, een verbastering van bedeutend, in plaats van het correcte ‘aanmerkelijk’. De taalpurist voert een verloren strijd. ‘Mieters’ werd ‘blits’, toen ‘te gek’ en is nu awesome. Misschien wordt het in de toekomst verdreven door het Chinese zhen bang, hoewel ik dat ook weer niet zo snel zie gebeuren.

Anyway, sinds Donald Trump in het Witte Huis zit heeft mijn ergernis een serieus randje gekregen. America First! roepen, je eigen land afschermen, maar wel de rest van de wereld bombarderen met je rotzooi, de uitbuiters van Uber, de commerciële Stasi van Facebook, de veel te dure producten van Apple. En dan nu Budweiser, een slap en zoetig brouwsel dat het van zijn marketingbudget moet hebben, niet van zijn smaak.

Laten we terugvechten, zoals we Sinterklaas ooit hebben gered van de Kerstman. Ik zeg: eigen bier eerst.

Send it back!

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden