Column Het Nieuwe Eten

Een worst met karakter

Voordat we de voors en tegens van de ‘hotdog meal kit’ van de firma Bunlimited (hahaha, bun betekent broodje) bespreken, is het goed om even te vertellen wie de hotdog ook alweer heeft uitgevonden.

De ‘hotdog meal kit’

Dat was, naar verluidt, Charles Feltman. Hij was een Duitse emigrant die in de jaren zestig van de 19de eeuw op Coney Island vanuit een karretje (langwerpige) broodjes begon te verkopen. Voor de benaming ‘hete hond’ is jammer genoeg nooit een goede verklaring gegeven, maar dat een hotdog in de verte op een teckel lijkt, is wellicht een aanwijzing.

Het kant-en-klaarpakket van Bunlimited (‘Your dog, your way’) blijkt een belangrijk ingrediënt te missen: de broodjes. Het pak bevat wel worsten (4), een veel te grote zak gebakken uitjes, ketchup en mosterd. De gemiddelde prijs van een hotdog komt ongeveer op een euro. Dat is aan de dure kant.

Dat gezegd hebbende: op het kantoor van Dag In, Dag Uit viel de hotdog als lunchgerecht goed in de smaak. Vooral het hoofdingrediënt, de worst ja, werd geprezen. Die heeft een bite, en karakter bovendien. Wel is de worst aan de zoute kant.

Voorlopig wint deze ouderwetse vleesworst het van de vegetarische knakworstwortel die vorige week op deze plek werd besproken en met een keurige 7,5 werd beloond. Volgende keer nemen we schijfjes augurk mee naar kantoor, dan is het feest compleet.

Cijfer: 8

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.