Column 150

Een verhaal is makkelijker af te wijzen dan een persoon

Alles heeft tegenwoordig een ­verhaal. Je kunt nog geen rol wc-papier kopen of er wordt een ­verhaal bij verkocht. Zo wordt de rol wc-papier iets waar wij gevoel voor hebben. Hij komt ergens ­vandáán, hij heeft iets méé­gemaakt. Wij als consumenten kunnen een relatie aangaan met ons wc-papier. Dit gebruik van het woord ‘verhaal’ is een beetje ­irritant, maar meer niet.

Er zit echter een andere kant aan het verhaal-verhaal.

Staatssecretaris Harbers zei woensdag in deze krant over het uitzetten van gezinnen met kinderen die hier geboren zijn: ‘Het is ­mensenwerk en aan het eind van de dag kan de beslissing zijn: dit verhaal geeft recht op bescherming in Nederland, en dit verhaal niet.’

Aha. De kracht van het woord ‘verhaal’. Het dient niet alleen om meer gevoel te kweken voor een zielloos object. Omgekeerd werkt het ook. Een verhaal is makkelijker af te wijzen dan een persoon.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.