Column Bert Wagendorp

Een nieuwe belazertruc van Van Nieuwenhuizen: Schiphol moet groei ‘verdienen’

Minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen vindt het uitstel van de opening van vliegveld Lelystad ‘heel verdrietig’. Dat zei ze maandag in Almere. Het uitstel komt door het stikstofbesluit van de Raad van State. De minister vond het verdrietig voor iedereen die hard aan de plannen voor de luchthaven had gewerkt en ook voor iedereen die had gehoopt er een leuke baan te krijgen.

Er waren ook mensen voor wie het uitstel niet zo verdrietig was. Degenen onder de aanvliegroutes bijvoorbeeld, die er door de overheid bijna waren ingeluisd – tot ze de verwachte overlast zelf gingen berekenen en die veel hoger bleek te zijn dan hun was wijsgemaakt.

Het uitstel was wel verdrietig voor de omwonenden van Schiphol. Die kregen vorige week vrijdag te horen dat de luchthaven vanaf 2021 mag doorgroeien naar 540 duizend vliegbewegingen. De groei van 40 duizend komt toevallig overeen met de voorgenomen capaciteit van Lelystad Airport. Of niet toevallig.

De omwonenden van Schiphol zijn niet alleen verdrietig, maar ook woedend. Maar nadat ze het besluit tot groei naar buiten had gebracht, beloofde Van Nieuwenhuizen dat ze met de omwonenden zal gaan praten. Zij zal dan uitleggen welke leugenachtige truc er nu weer uit de kast is gehaald om groei van de luchthaven goed te praten.

Schiphol moet de groei ‘verdienen’, door extra in te zetten op hinderbeperking, verduurzaming en veiligheid. Er zal streng worden bekeken of Schiphol extra vluchten verdient, zei de minister. Zij keek hierbij even oprecht als een verkoper van Yarden die je een begrafenispolis aansmeert.

Ik weet wel zeker dat het met het verdienen van de groei zal gaan lukken. Het is nog onduidelijk hoe het verdienmodel er precies gaat uitzien, maar desnoods tellen ze de extra prullenbakken mee en delen ze extra oordopjes uit; als er maar vluchten kunnen worden verdiend.

Met het groeiplan krijgt Schiphol precies wat directeur Dick Benschop wil: geleidelijke groei. Schiphol krijgt altíjd wat het wil. Het is tragisch hoe elke minister die verantwoordelijk is voor Schiphol wordt gecorrumpeerd en verandert in een manipulatieve leugenaar en Schiphol-lobbyist. De groei van Schiphol moet aan het volk worden verkocht, met steeds dezelfde fabeltjes over ‘pijler van de economie’, ‘banenmotor’ en ‘stille vliegtuigen’.

Terwijl het hele land in de ban is van de energietransitie en de burger gaat betalen voor een ingrijpende verduurzamingsoperatie, is het op Schiphol nog altijd 1970: geen vuiltje aan de lucht. De op Schiphol getankte taxfree-kerosine veroorzaakt bijna net zoveel CO2-uitstoot als het totale Nederlandse wagenpark. Een CO2-heffing gaat de luchthaven niet betalen. Onlangs verscheen een onrustbarend rapport over de concentraties fijnstof rond Schiphol. De luchtvaartsector is een subsidievreter waarbij vergeleken landbouw, veeteelt, cultuur én Hilversum in het niet vallen. Het journalistieke platform Follow The Money toonde recentelijk haarfijn aan hoe zwaar vliegtickets worden gesubsidieerd door de belastingbetaler – de milieuschade was niet in de berekeningen meegenomen.

Het groeiplan is waanzin. Het maakt deel uit van de grote Schipholsamenzwering en die moet eindelijk een halt worden toegeroepen. Schiphol moet geen groei kunnen verdienen, het moet tot krimp worden gedwongen.

Op de overheid hoeven we niet te rekenen, dat is een handlanger van de luchthaven. De gang naar de rechter heeft de laatste tijd meer succes. See you in court.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden