CommentaarOnderwijshervorming

Een nationale blauwdruk voor het onderwijs is nergens voor nodig

In het onderwijs zijn nog veel problemen op te lossen, maar wie wil er een nieuwe nationale blauwdruk?

Een les op de OBS, waar de leerlingen pas in het derde jaar van het voortgezet onderwijs een schooladvies krijgen.Beeld Rebecca Fertinel

Het gelijkheidsideaal in het onderwijs is decennialang met verve uitgedragen door generaties politici. ‘Er is pas echt sprake van vernieuwing als in het voorbereidend beroepsonderwijs Latijn wordt gegeven’, liet toenmalig staatssecretaris Netelenbos zich ooit ontvallen in de hitte van het zoveelste debat over de basisvorming.

Zoiets zal nu zelfs de PvdA niet snel meer betogen. De teloorgang van een reeks onderwijsvernieuwingen galmt nog altijd na in de onderwijspolitiek. De basisvorming, die iedereen tot en met de derde klas in het voortgezet onderwijs min of meer in dezelfde mal dwong − naar het nog oudere idee van de ‘middenschool’ − is daarvan het frappantste voorbeeld: in 1993 ingevoerd, in 1999 alweer afgeschreven en in 2006 officieel afgeschaft in verband met uitblijvende resultaten.

Gezien die ervaring is het niet vreemd dat minister Slob nogal terughoudend reageert op het manifest van een brede lobby van onderwijsorganisaties om het toch nog een keer te proberen met de uitgestelde schoolkeuze: alle leerlingen moeten tot hun 15de door elkaar heen in de klas.

Er staat veel behartenswaardigs in het manifest. Want inderdaad krijgen kinderen op steeds jongere leeftijd te maken met prestatiedruk. Inderdaad zijn de schotten tussen de onderwijstypen zeer nadelig voor laatbloeiers. En inderdaad groeit de ongelijkheid tussen kinderen uit kansarme en die uit kansrijke gezinnen. Er gaat op grote schaal talent verloren. Dat kan een vergrijzend land zich simpelweg niet permitteren.

De onderwijsorganisaties dienen zich wel af te vragen of de oplossing ligt in de grote onderwijshervorming die zij nu propageren. Dat getuigt van nogal wat ongefundeerde hoop dat kabinet en Kamer zoiets in goede banen kunnen leiden. Aangezien al overal in het land op steeds grotere schaal wordt geëxperimenteerd met verlengde brugklassen, persoonlijke leerlijnen en andere moderne varianten van de middenschool, is een nationale blauwdruk ook nergens voor nodig. Scholen weten over het algemeen goed wat kinderen nodig hebben. Het is al heel wat als de overheid erin slaagt voldoende geld en vakmensen in de lokalen te krijgen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden