Column Week van de Hoofdredacteur

Een kritische Hiske Versprille en afscheid van Anthon Beeke

Interview met een dode

Misschien vindt u het een beetje macaber dat op de designspecial van Volkskrant Magazine vandaag het hoofd van ontwerper Anthon Beeke, die overleed tussen het interview en het verschijnen van het Magazine, los in de handen van zijn partner Lidewij Edelkoort lijkt te liggen. Maar voor de nietsvermoedende fotograaf Robin de Puy stond de pose voor iets anders: de liefdevolle zorg van zijn vrouw na een eerdere hersenbloeding. We kregen deze week wel een geheel nieuwe blik aangereikt op dit prachtige dubbelinterview en de fotosessie. Op de crematie sprak Lidewij Edelkoort een tekst van Anthon Beeke uit alsof ze, als een sjamaan, hem even was. Daarin speelde het Magazine-interview een prominente rol. Anthon vertelt hoe hij deze zomer het einde al voelt aankomen. Dat hij voor het interview een mooie zwarte coltrui koopt.  ‘Die vrouw van de Volkskrant doet het heel erg goed, ze weet echt alles van ons.’ 

Foto van Anthon Beeke en Lidewij Edelkoort die gebruikt is voor de cover van het magazine deze week. Beeld Robin De Puy

Een nieuwe David Bowie? 

Het klopt dat Beeke het gesprek met het Magazine zelf heeft voorgesteld aan fotoredacteur Heike Gülker, die daarop opperde dat het een dubbelinterview moest worden. Nu interpreteert Edelkoort, die zichzelf medium-kwaliteiten toedicht, de Magazine-productie dus als een integraal onderdeel van Beekes zelf geregisseerde einde. De overlijdensadvertentie in onze krant, een unicum, was een paginagrote foto uit de reeks van Robin de Puy. Het doet een beetje denken aan de elegant zelf geregisseerde dood van David Bowie. Aan de andere kant, Beeke stierf aan een beroerte, die je moeilijk kunt regisseren. Waar of niet, het verhaal van Edelkoort is geheel in de geest van ex-provo Beeke, zoals in het postuum door Bob Witman in onze krant te lezen was.  Woensdag zou het Magazine-team voor deze productie bij Beeke komen met de eerste exemplaren. In plaats daarvan bood Heike het Magazine aan Lidewij Edelkoort aan op het grote feest na de crematie in de gymzaal van de Rietveld Academie, waar Beeke eind jaren zestig zijn wereldberoemde Blote Meisjes Alfabet fotografeerde. Edelkoort zag de cover en reageerde geëmotioneerd. Ze is er heel blij mee.     

De 6,5 van Hiske          

Verderop in het Magazine vindt u de restaurantrecensie van Hiske Versprille, die in augustus is begonnen. Haar stukken zitten vol kennis over eten, haar schrijfstijl is luchtig, met humor en enthousiasme. Een lezeres die ik vorige week vrijdag sprak bij een rondleiding over de redactie zei wel bezorgd dat ‘ze steeds zo positief is’.  Dat was de eerste paar keer inderdaad zo. ‘Nou, leest u die van morgen dan maar eens’, maakte ik de lezeres nieuwsgierig. Dat was een tamelijk vernietigende recensie van een restaurant dat nota bene drie Michelin-sterren heeft. Hiske gaf een 6,5. Ze probeert steeds een soort breder thema aan haar recensies te geven, bijvoorbeeld de Georgische keuken of een nieuwe groentetrend, zodat het ook interessant is voor lezers die niet naar het restaurant gaan. In dit geval wilde Hiske nu eens uitleggen hoe een  driesterrenmaaltijd wordt gemaakt en waarom die zo veel kost: ‘Adembenemende precisie en balans die je alleen in héél chique en héél dure zaken tegenkomt, gerechten die door Zwitserse horlogemakers in elkaar lijken te zijn gezet.’ Maar het liep heel anders, zoals ze overtuigend beschreef. Ze vond het wel een beetje eng om dit zo vroeg na haar Volkskrant-debuut al te doen, vertelt ze. ‘De mensen kennen me helemaal niet, misschien denken ze dat ik dit alleen maar doe om stampij te zoeken.’ De waarheid gaf gelukkig de doorslag. En Hiske doet zoiets genuanceerd, je leest ook wat wel goed gaat. Maar hé, deze week is ze alweer kritisch. De lezeres kan tevreden zijn. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.