VerslaggeverscolumnMargriet Oostveen in Haarlem

Een Hollands mondkapje, dus ‘made in Holland’. Je wist niet dat je het nodig had

Dingen waarvan je niet wist dat je ze nodig had: een Hollands mondkapje. Als in: Made in Holland, en dat dan ook meteen duidelijk willen laten zien. Wit met blauw, als een Hollandse lucht. Oranje elastiekjes rond de oren. Subtiel tulpje erin gestanst, rechts naast uw neus.

‘Een soort van statement’, zegt Sander Borchart, directeur van BMS Auto- en Projectstoffering in Haarlem: ‘Dat je uitstraalt: ik steun de Nederlandse economie. Hollands is bij ons zeg maar het stukje ideologie.’

Naast hem zit rechterhand Mieke Borst ook hevig te knikken: ‘Je wil toch een stukje nationalisme uitstralen.’

Sander ziet nóg toenmalig minister Bruins voor Medische Zorg ‘van het spreekgestoelte flauwvallen’. ‘Wel een momentje, hoor. Dan wil je toch bijspringen, als Nederlander.’ Hij is opnieuw geroerd.

BMS is een stoffeerdersbedrijf met grote klanten, zoals de NS en KLM. Als ergens een treinstoel beschadigd raakt repareren ze hem hier in Haarlem. Is Sander trots op. Je steentje bijdragen aan het Nederlands vervoer. Fantastisch. Op zijn werkkamer staat een foto in een lijstje met Roger van Boxtel, president-directeur van de NS: ‘Wil je hem misschien even zien?’

Sander Borchart met Hollands MondKapje.Beeld Margriet Oostveen

Tijdens de lockdown was er al snel weinig werk voor BMS stoffering, dat ook nog ‘tailormade’ bekleding maakt voor luxe auto’s. En wandbekleding voor hotels. De mannen van de afdeling research en development, die je toch binnenboord wil houden, verveelden zich al.

Mieke: ‘Die hadden een uitdaging nodig.’

Het begon met een verzoek dat binnenkwam van de NS: of Sander en Mieke konden helpen bij het snijden van mondkapjes van textiel voor het personeel - toen er nog een groot tekort was zocht iedereen naar oplossingen. Ze verdiepten zich erin. Vonden al snel een leverancier van complete machines voor de fabricage van wegwerpmondmaskers. Hebben ze ‘de knoop meteen doorgehakt’ en hopla, vier machines gekocht. In China. Investering: een miljoen euro. Goed voor ruim twee miljoen mondmaskers per week.

Hollandse MondKapjes met Hollands elastiek.Beeld Margriet Oostveen

Zo begonnen ze dit voorjaar met Chinese machines hun start-up ‘HMK Medical’. Waarbij HMK dus staat voor ‘Hollandse MondKapjes’. Ze stuurden een businessplan aan het Landelijk Consortium Hulpmiddelen (LCH), dat de inkoop van beschermende kleding en mondkapjes intussen centraal regelde. Verwachtten een enthousiaste reactie. Sander, beteuterd: ‘Maar ik kreeg het antwoord dat ze al voorzien waren’ (een woordvoerder van het ministerie kon dit gisteren niet tijdig verifiëren).

Het LCH had de handen ook vol aan de mondiale wildwest rond de aankoop van beschermingsmiddelen. Bovendien waren de Mondmaskerfabriek in Arnhem en Auping in Deventer ook al begonnen. Auping produceert nu het zwaarste kaliber mondmaskers, voor wie met coronapatiënten moet werken. De Mondmaskerfabriek maakt gecertificeerde chirurgische mondmaskers, net als Hollandse MondKapjes, voor alle zorg buiten de corona-afdeling.

Ze zijn dus maar zelf begonnen. Op eigen houtje achter het ook al schaarse spunbond aan, waarvan de buitenlaag van een mondmasker is gemaakt. En op zoek naar het nog gewildere meltblown, de filterstof voor binnenin. ‘Dat willen wij op den duur allemaal Europees gaan produceren, dat heeft hier de hoogste prioriteit.’ Volgende week gaat Sander in Duitsland kijken of het daar kan.

En tot die tijd? ‘Komt het uit China. Toch de bakermat.’

Moeilijk is ook de noodzakelijke certificering, zegt Mieke. De laboratoria die daarover gaan hebben wachttijden. Mieke vond er eentje waar ze voorrang kregen, mits ze het dubbele betaalden. Ze stuurt me de documenten, als ik de naam van het lab maar niet opschrijf, ‘het is toch een geheimtip’. Een laboratorium in Italië.

Sander Borchart (li) en Mieke Borst voor een mondkapjesmachineBeeld Margriet Oostveen

Ze hebben nu UMC Leiden en het UMC Maastricht als klant, jaarcontracten zijn dat, voor permanente levering per week of per maand. Er is een contract met een ziekenhuis in Terneuzen. Maar ze willen opschalen, van twintig naar veertig medewerkers, werkgelegenheid verschaffen. Sander heeft gratis mondkapjes aan KLM-stewardessen gegeven in de hoop op een opdracht, ‘die vinden het geweldig’. En ze verkopen doosjes online aan iedereen, vijftig stuks voor 32,50 euro, ‘marktconform, ook in kleine hoeveelheden, daar zijn we niet te beroerd voor.’

Sander roept nu: ‘Iedere Nederlander heeft recht op een Hollands MondKapje!’ Koopt Nederlandsche waar, dan helpen wij elkaar. Alles komt altijd weer terug.

En kijk naar Xena, op de inpakafdeling. Zij studeerde in juli af op, ‘tja’, theatertechniek. Houdt nu het hoofd boven water met Hollandse MondKapjes. Ze staat er trouwens net honderdduizend in te pakken voor Duitsland. Die hebben dan weer witte elastiekjes.

Vraag ik nog welke politici ze in Hollandse MondKapjes hopen te zien.

Sander, gekwetst: ‘Een Hugo de Jonge, natuurlijk.’

Mieke: ‘Of een Mona Keijzer.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden