COLUMN

Een geheel nieuwe motor, voor gratis!

Ik heb gewoon geen overwicht op auto's.

Beeld ANP

Ik ben nu 46 en helaas, na al die tijd kan ik constateren dat ik geen overwicht heb. Niet op charmante medewerkers die hun stukken te laat inleveren. Niet op obers. En niet op auto's.

Ik heb zo'n model dat me na dik vijf jaar nog steeds af en toe een warme gloed in het hart geeft als ik per ongeluk tegen hem aanloop in het parkeervak om de hoek. Daardoor neem ik te veel crap van hem aan. Het soms wat nare karaktertje zit hem in een downsized turbomotor: stil, zuinig, lekker stevig gassend en, zoals Blik al jaren geleden omschreef, alsof er room is bijgeroerd. Een Frans-Duitse samenwerking, dus dit was mijn hoogtechnologische aankoop van het decennium, dacht ik destijds.

Na een half jaar begon het sputteren: bij te hard gasgeven sprong het gevreesde motormanagementlampje aan en de power uit.

Ja, meneer Buur, dat kan aan álles liggen, zei de garagehouder. Niet op mijn achterhoofd gevallen googlede ik als een nerveuze patiënt mijn motortype. Internet sloeg rood uit, tot en met de woorden 'olieslurpen', 'uitval', 'TROS' en 'Radar'. Enig doorzoeken bracht me naar de productiefout: rek in de distributieketting. Begint die na zeg 20 duizend kilometer slap te raken, vervuilt de motor, nou ja, ellende assorti.

De garage begon aan een eindeloze reeks verhelpinkjes. Ik vond mezelf nog behoorlijk mijn mannetje staan door snibbig 'TROS', 'Radar' en 'distributieketting' te blijven tegenwerpen. Overigens binnen de garantie- en later de coulanceregeling, dus financieel bleef alles zomers.

En warempel, na langdurig consequent tegengas knapte er iets bij de chef onderhoud, die me in een wat vreemde biechtscène terzijde nam: ik had al die tijd gelijk gehad, het waren allemaal lapmiddelen geweest, maar dat moest van het Franse moederbedrijf. In Frankrijk rijden ze allemaal diesel, moest ik weten, en een benzinemotor als de uwe, meneer Buur, wel, ils s'en foutent. Die markt is voor hen te onbetekenend. Maar hij ging nú voor mij een einde maken aan de Franse hooghartigheid. Eindresultaat: een geheel nieuwe motor. Voor gratis! Ik kon het dus toch!

Tot een paar maanden geleden ook de nieuwe distributieketting last van slapte kreeg. Was het niet vreemd, vroeg ik de garagehouder, dat ik kennelijk bewust een nieuwe motor had gekregen met hetzelfde euvel? Ja, dat was in zekere zin vreemd, zei de garagehouder.

De garantie- en coulanceregeling waren inmiddels verdampt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden