COLUMNLISA BOUYEURE

Een dansje in een tienerslaapkamer kan het lot van je liedje bepalen

Beeld De Volkskrant

Ooit waren de verhoudingen helder. Artiesten namen videoclips op met makkelijk te imiteren dansjes, waarna de luisteraar er gedwee mee aan de slag ging. Zo werd in de jaren negentig menige weeksluiting opgesierd door vijf onbeholpen Spice Girls-imitatoren, heb ik uit zeer betrouwbare bron, en deden houterige Lindaatjes, Roosjes en Jessicaatjes het uitstekend op bonte avonden. Ruim tien jaar later, toen Beyoncés vrijgezellenlofzang Single Ladies uitkwam, zwaaiden diezelfde meisjes triomfantelijk met hun lege ringvingers in volle clubs. Maar er was voor elk wat wils: het Thriller-dansje van Michael Jackson, de boybandchoreografieën van New Kids on the Block, het Spaanse popduo Los del Río dat ons de Macarena schonk en een springerige paardrij-imitatie die uit het Zuid-Koreaanse Gangnam-district kwam overgewaaid. Zelfs een aanstekelijk liedje over ketchup kreeg een zomer lang de voetjes van de vloer.

Maar dat was allemaal voor Tiktok, het kortefilmpjesplatform waarop jongeren hun zelfbedachte dansjes delen. Wat in een tienerslaapkamer ontstaat, kan nu zomaar de volgende stap van een bekende artiest bepalen. Neem de 14-jarige Jalaiah Harmon uit Atlanta, die een choreografie bedacht op het nummer Lottery van de Amerikaanse rapper K-Camp. Althans, op een klein stukje van dat nummer, waarin steeds het woord ‘renegade’ wordt herhaald. Haar dans veranderde in een challenge, zoals alles op het internet in een challenge verandert, en de hashtag #renegade werd al meer dan anderhalf miljard keer bekeken. K-Camp veranderde de naam van zijn nummer in Lottery (Renegade) zodat alle nieuwe googlaars hem beter zouden kunnen vinden.

Een andere tiener bedacht een populair dansje op het nummer Say So van Doja Cat en was daar twee maanden later mee terug te zien in de videoclip van de zangeres. Een derde tiener ging viral met haar choreografie op Savage van Megan Thee Stallion, waarna de rapper die zelf ook instudeerde en op haar eigen Tiktok deelde.

En als het niet organisch gebeurt, kunnen artiesten altijd nog proberen zo’n dance challenge af te dwingen. Ze hebben er alle reden toe, zeker nu men zich suf zit te quarantaine-tiktokken. Het Amerikaanse muziektijdschrift Billboard, dat sinds de jaren vijftig de populairste liedjes bijhoudt in hun Hot 100, schreef eerder al over de grote invloed die het platform vorig jaar op nummer-1-hits heeft gehad. En voor de top-10 van deze week, concludeerde muzieksite Vulture, hadden we net zo goed meteen naar de statistieken van Tiktok zelf kunnen kijken.

De tiener Haley Sharpe bedacht een populair dansje op het nummer Say So van Doja Cat. Twee maanden later was ze daarmee te zien in de ­videoclip van de zangeres.

Justin Bieber huurde daarom vier professionele dansers in om een routine te verzinnen bij zijn nieuwste nummer Come Around Me. ‘For TikTok’, schreef hij bij het filmpje, dat in een garage werd opgenomen, want het moet er voor de geloofwaardigheid wel een beetje huis-tuin-en-keukenachtig uitzien. En om zijn volgers warm te maken voor de van bovenaf opgelegde #comearoundmechallenge, deelde de zanger zelf maar liefst zeven versies, gemaakt in verschillende vertrekken van zijn huis.

Ook Drake deed iets in die trant. Voordat zijn nieuwe single Toosie Slide begin deze maand uitkwam, liet hij vier jonge dansers er wat pasjes op verzinnen en daarvan een filmpje verspreiden. Slechte belichting, dramatisch geluid, precies goed dus. Hij noemde het nummer zelfs naar een van hen: Toosie. En voor de zekerheid stopte Drake ook nog wat instructies in de tekst: ‘Right foot up, left foot slide, left foot up, right foot slide.’

Waar jonge mensen vroeger nabootsten wat artiesten voordeden, zijn de rollen nu omgedraaid. Maar het is de vraag hoelang dat nog duurt. Als muzikanten zich de komende tijd ergens in zullen laten bijscholen, is het ongetwijfeld het bespelen van beweeglijke tieners.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden