ColumnBlik

‘Een autoloze generatie is aanstaande? Allemaal westerse navelstaarderij’

Elke twee weken schrijft Sheila Sitalsing of Chris Buur over wat hun is overkomen of opgevallen op de weg of in de berm.

Een Car2Go in Amsterdam. Beeld Joost van den Broek
Een Car2Go in Amsterdam.Beeld Joost van den Broek

Gemiddeld eens per week staat in een krant iemand van een deelplatform te voorspellen dat jonge mensen nooit meer een auto zullen kopen, dat ze zullen rondrijden in deelauto’s, of, wanneer we met een echte futuroloog van doen hebben, zich zullen láten rondrijden door iets zelfrijdends terwijl ze op de achterbank selfies aan het versturen zijn. Deze week nog in de Volkskrant: voor wie straks ‘in de stad’ (daar wordt om onduidelijke redenen vrijwel altijd Amsterdam mee bedoeld) wil wonen, zal geen parkeerplaats op loopafstand meer beschikbaar zijn. Dat wordt bakfiets of deelauto.

Maar ‘in de stad’ wonen nog geen miljoen mensen, en in de meeste landen – daar waar niemand bezig is met dingen als ‘energietransitie’ en daar waar de meeste mensen wonen – is een eigen auto, liefst een beetje knappe, nog altijd een totempaal. Iets om te koesteren. O Lord, won’t you buy me a Mercedes Benz.

Carlos Ghosn, de grote man van de auto-industrie (Renault, Nissan), legde onlangs in de Financial Times uit waarom de vraag ‘Zal íémand nog een auto bezitten in de nabije toekomst of nadert het einde van de traditionele auto-industrie?’ westerse navelstaarderij is. Nieuwlichterij als elektrische auto’s, zelfrijdende auto’s en deelplatformen zijn allemaal verschijnselen die zich voordoen in kleine hoekjes van de wereld: in Amsterdam inderdaad en in sommige Amerikaanse binnensteden, misschien in Londen of Parijs. Maar het gros van de mensen op de wereld woont in India, Rusland, Noord-Afrika of Zuidoost-Azië. En daar, zegt Ghosn tegen de FT, ‘is het hebben van een auto nog altijd een enorme prestatie’. En in vrijwel alle andere niet-Europese landen, zou ik daaraan willen toevoegen – in het land van mijn jeugd kun je het als jongen zonder behoorlijke auto nog altijd schudden bij de meisjes. Volgens Ghosn blijft dat ‘zeker dertig, veertig jaar nog zo’.

Hier zou de tegenwerping passen dat Ghosn als traditionele automaker wellicht aan wensdenken doet, zoals koetsenmakers in de 19de eeuw zeker wisten dat geen hond zich zou wagen in die eerste wankele bouwsels op wielen met benzinemotoren. Maar dan kan hij terugzeggen dat zijn Nissan ook de Leaf maakt, die tot ’s werelds bestverkopende elektrische auto is uitgegroeid, waarmee hij van alle markten thuis is.

Het is een troostrijke gedachte, wanneer we straks niet meer mogen vliegen om te ontsnappen aan de autoloze stad: elders op de wereld zoeft het blik gewoon nog, rijendik en walmend, tevreden over het asfalt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden