Een auto van meer dan 5 meter die nog mooi is ook, het kan dus toch
Mercedes presenteerde aan het einde van de zomer een conceptauto van bijna 6 meter en die is vreselijk mooi. En dat is heel bijzonder.
Een grote auto ontwerpen, laten we zeggen van meer dan 5 meter, is namelijk problematisch. Dat komt, denk ik, omdat voor de meeste automerken de middenklasse of grotere middenklasse de standaard is. Dat zijn auto's van maximaal 4 meter 90 nog wat. Nou gebiedt de automarketing tegenwoordig dat automerken een 'familiegezicht' hebben, lees: je moet heel duidelijk zien dat de verschillende modellen van hetzelfde merk zijn, dus zeer op elkaar lijken. Het XL-model moet in zijn ontwerp communiceren: ik ben de extra tienduizenden euro's meer dan waard, want ik ben de duidelijk! grotere! broer! van het standaardmodel.
In de praktijk leidde dat ertoe dat het middenklassemodel als uitgangspunt leek te worden genomen, waar opzichtig allemaal stukken werden aangeplakt. Zo legde BMW begin deze eeuw een soort bonkig salontafelblad bovenop de achterklep van hun 7-serie (5 meter 3). En verhaspelde Mercedes rond dezelfde tijd op afgrijselijke manier de C- en E-klasse tot een afzichtelijke S-klasse (5 meter 20), die alleen maar wilde zeggen: hallo, wij hebben enorme stukken auto aan elkaar gelast, waardoor motorkap, passagierscabine en kofferbak er samen uitzagen als een verzakt huizenrijtje langs de Noord-Zuidlijn.
Nou is het net als met cosmetisch-chirurgische verjongingspogingen: het is dan wel allemaal scheef, uit verhouding, protserig, kunstmatig en lelijk, maar het straalt ook effectief uit: dit is allemaal heel duur en ik kan dit betalen. Commerciëel was de ontwerptechnische onbeholpenheid voor BMW en Mercedes geen probleem. Maar de laatste jaren is de concurrentie in het toptopsegment wat groter, dus krijgen ook de slagschepen het ontwerp wat beter onder de knie. Vooral de recentste BMW 7-serie zou je bijna als mooi kunnen typeren, alleen nog even die neiging onderdrukken overal chromen ijskastgrepen op te plakken. Maar dan de Mercedes Maybach Vision 6 cabriolet, van augustus. Ergens halverwege een droom van een lachende Cary Grant over de toekomst van de speedbootindustrie en het Evoluon. Vloeiende gladheid uit één stuk, met een ellenlange, elegante ronding, en vooral: helemaal níks met zijn kleinere broers of zusjes te maken. Zo moet het.