Column De Kwestie

Durft Klaver chemie en staal op te geven?

Net nu de KLM is gered dreigt alsnog een bedrijfstak om te vallen. De zogenoemde Klaver-taks zal staalconcern Tata in IJmuiden naar eigen zeggen de kop kosten.

Het sommetje is simpel. Boven op het emissiehandelssysteem pleit GroenLinks er in de campagne voor nog een speciale heffing te leggen per ton uitgestoten CO2.

Die loopt op van 25 euro per ton in 2020 tot 50 euro in 2021, 100 euro in 2030 en 200 euro in 2050. Tata zou met een uitstoot van 12,5 miljoen ton in 2021 al 600 miljoen euro extra kwijt zijn. Vorig jaar – een heel goed jaar voor een van de best renderende staalconcerns ter wereld – was de winst 250 miljoen euro. De vestiging in IJmuiden zou diep in de rode cijfers komen.

GroenLinks kan zeggen dat Tata voor die tijd de CO2-uitstoot maar moet beperken. Alleen zijn de technische middelen daarvoor nog niet beschikbaar. Het bedrijf kan op de korte termijn alleen de productie stilleggen. Dat betekent dat negenduizend werknemers hun baan kwijtraken.

Jesse Klaver kan daarvoor kiezen omdat hij de Nederlandse bijdrage in de strijd tegen de klimaatverandering belangrijker vindt dan het voortbestaan van een ‘vervuilende’ staalindustrie. Als hij dat openlijk zegt zou dat hem sieren, net zoals hij de zestien andere bedrijven opgeeft waarvan de ondernemingsraden via een open brief een noodkreet hebben geuit, waaronder Dow Chemical in Terneuzen en enkele raffinaderijen in de Botlek.

Er komen direct 50 duizend werklozen bij en nog eens 50 duizend bij toeleveranciers. De huidige werkloosheid van 330 duizend explodeert tot 430 duizend, hoewel dat nog altijd minder is dan 5 procent van de beroepsbevolking. Ook de KLM zou, als Klaver het wil, alsnog de nek kunnen worden omgedraaid zonder dat de werkloosheid Spaanse of Griekse cijfers haalt.

Klaver zou stelling moeten nemen en zeggen dat hij in een poging van Nederland een voorbeeldnatie te maken in de strijd tegen de ­opwarming van de aarde grote ­bedrijven wil opofferen.

Niet dat de wereld er beter van wordt, want de staalproductie verhuist van IJmuiden naar andere, misschien wel veel ­vervuilender installaties in Rusland of Turkije.

Maar iemand moet beginnen, anders laat deze generatie een woestijn voor de kleinkinderen achter. Death Valley in het kwadraat.

Klaver zou kunnen zeggen dat GroenLinks een werkloosheid van boven 5 procent niet erg vindt, dat de hoogovens en walserijen plaats moeten maken voor windmolens en Nederland Distributieland – Schiphol als hub en Rotterdam als de poort van ­Europa – op moet worden gegeven. Die hub moet maar bij Parijs komen en de poort van Europa gaat naar Antwerpen of Hamburg. Ook de technologie die Tata ontwikkelt voor CO2-reductie moet het buitenland worden gegund. Dat is een duidelijke keuze.

Te vrezen valt dat Klaver zal zeggen dat hij het allebei wil. GroenLinks is ook een marketingmachine.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden