ColumnSheila Sitalsing

Dumptickets in de luchtvaart verbieden? Misschien kan de minister haar licht opsteken bij de premier

Volgende week voor 6 euro 99 vanaf Eindhoven naar Sevilla vliegen, volgens de kale instapprijzen waarmee Ryan Air adverteert kan het. Ook al staat het stoplicht voor Spanje coronagewijs op oranje en gaat het dus niet om een reis die ‘past binnen de voorschriften’, om met de koning te spreken, en ook al is het zonder twijfel een helse ervaring.

Doe er wat tegen had de Tweede Kamer gevraagd aan Cora van Nieuwenhuijzen. Tegen het aanbieden van dumptickets naar oranje gebieden of sowieso tegen het aanbieden van dumptickets, want zo blijft de trein het verliezen van het vliegtuig, en blijft het klimaat het verliezen van alles.

Het verdriet in de luchtvaartbranche is inmiddels zo groot, dat alles geoorloofd is om klanten binnen te hengelen. Zo kunnen bij Transavia passagiers via Thuisbezorgd.nl speciale maaltijden van een cateraar in het vliegtuig laten bezorgen, vertelt Transavia-topman Marcel de Nooijer in het Financieele Dagblad (de indian chicken is het populairst). Omdat je met indian chicken de oorlog niet gaat winnen, gaan in de hele branche vooral tickets in de uitverkoop: vliegtickets waren in augustus gemiddeld 21,6 procent goedkoper dan een jaar eerder en pakketreizen 11,5 procent, berekende het CBS. Geen wonder dat afgelopen zaterdagavond de tickets vanuit Athene naar Amsterdam ‘op waren’ en er twee kinderen moesten achterblijven in Griekenland.

Dinsdag liet minister Van Nieuwenhuijzen het parlement per brief weten dat ze er een ‘juridische analyse’ op heeft losgelaten en dat extreem lage ticketprijzen naar oranje gebieden verbieden, en extreem lage ticketprijzen verbieden sowieso, ‘zeer complex en bijzonder moeilijk’ is. Dubbel ingewikkeld dus, nou, dan moet het welhaast onmogelijk zijn, zou de argeloze lezer denken, geef het maar op Tweede Kamer. Want er is ‘internationale regelgeving’ in het geding, die stelt dat luchtvaartmaatschappijen hun eigen tarieven vrij mogen vaststellen. En er is weliswaar Europese regelgeving waarmee dumping kan worden afgestraft, maar ja, ‘zeer complex én bijzonder moeilijk’. En zo zijn er nog een handenvol redenen waardoor de regering er helaas niets tegen kan doen als er firma’s zijn die passagiers voor de prijs van een treinkaartje Delft-Amsterdam half Europa doorvliegen.

De minister heeft ‘aansluiting gezocht’ bij andere Europese lidstaten die onderzoeken of minimumprijzen voor tickets mogelijk zijn – zoals Oostenrijk. ‘Dit heeft echter nog niet tot concrete resultaten geleid’.

Voorshands houdt de minister het dus op afkeuring uitspreken over stuntende luchtvaartmaatschappijen en dringend adviseren – we weten allemaal hoe het doorgaans afloopt met de dringende adviezen van het kabinet. Er is een website Wijs op Reis, men hoopt dat consumenten zich daar laten bijscholen over wat verstandig is en wat niet, er is een link naar de koning gemaild. Daar hoort een app bij, want dit kabinet is dol op apps.

Zeggen dat iets ‘helaas juridisch onmogelijk’ is en er gepijnigd bij kijken: het is een manier om snel van het gezeur af te zijn. Er zijn duizenden, miljoenen dingen die ‘juridisch onmogelijk’ zijn, en toch aan de lopende band gebeuren. Omdat er altijd sluipwegen zijn, creatieve oplossingen, eigenzinnige interpretaties. De premier is de koning van de geitenpaadjes, en van ‘knopen trekken’ uit dossiers die ‘zeer complex en bijzonder moeilijk’ zijn. Misschien kan de minister hem vragen om tips. Maar dan moet ze het wel willen natuurlijk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden