OpinieDrones

Drones zijn duurzaam en efficiënt antwoord op files

Wegen zijn vastgelopen. Tijd om infrastructuur en regelgeving aan te passen voor de inzet van drones, betoogt Zsolt Szabó.

Een testvlucht met een drone-taxi in de Amsterdam ArenA. De drone is een Ehang 216 en biedt plaats aan twee personen van in totaal 210 kilo.Beeld ANP

Mark Schenkel schreef een mooi artikel over het gebruik van onbemande drones voor transport van bloed naar ziekenhuizen in Rwanda. Net als bij de uitrol van netwerken voor mobiele ­telefonie heeft Afrika ook bij de introductie van drones geen last van de wet van de remmende voorsprong zoals het Westen. Sterker nog, de Rwandese president Paul Kagame doet er alles aan om ondernemers en investeerders te interesseren in het land.

Belangrijk voor het gebruik van drones is dat de luchtvaartautoriteiten toesteming geven drones te laten vliegen buiten het gezichtsveld van mensen. Iets wat in de meeste Westerse landen niet is toegestaan.

Maar dat lijkt een kwestie van tijd. De introductie van drones kent namelijk een stormachtige ontwikkeling. Wat nog niet zo lang geleden begon met de verkoop van speelgoeddrones is inmiddels een wereldwijde miljardenindustrie met serieuze commer­ciële initiatieven rond pakketvervoer, zoals in Afrikaanse landen. De volgende belangrijke ontwikkeling wordt het gebruik van drones voor personenvervoer.

Tijdens de Nederlandse handelsreis naar China in 2018 onder leiding van premier Rutte mocht ik als eerste Nederlander zelf het gemak ervaren van het vliegen in een autonome dronetaxi\. Deze dronetaxi van de beursgenoteerde droneproducent eHang is er een zonder stuur, parachute of rempedaal met alleen maar een iPad waarin de rit kan worden ingevoerd. En ook een bedrijf als Uber is bezig met initiatieven rond Skyports: stations waar kan worden overgestapt van trein naar drone.

Daarnaast zien we initiatieven van ondernemers die in steden als Londen, Singapore, New York en Dubai daken van gebouwen geschikt willen maken voor het landen en opstijgen van drones voor zowel personen- als pakketvervoer. Deze ontwikkelingen gaan razendsnel en zullen naar verwachting ook in Nederland hun weg vinden als ons land overgaat op de nieuwe EU-verordening die een breder gebruik van drones toestaat.

Als commerciële toepassing zullen drones naadloos ingepast moeten worden in meerdere vervoersconcepten. Daarom is het belangrijk nu al te starten met het plannen en inpassen in infrastructurele projecten.

Combinaties van nieuwe technologieën en diensten, van autonoom vervoer tot delen van modaliteiten en verplaatsing via drones in de lucht en over de weg (de laatste kilometers tot tot de bestemming) zullen van grote invloed zijn op de congestie de komende jaren.

Bedrijven in het mobiliteitsdomein, van producenten van voertuigen tot appbouwers en de consument, dicteren hierbij meer en meer de wijze waarop vervoer zal plaatsvinden. Voor Westerse overheden geldt, net als in de Afrikaanse landen, dat zij zich meer zullen richten op het ­managen van onzekerheden dan het creëren van zekerheden.

Waarom nog in de file staan als je ook in een drone naar je werk kunt? Waarom bloed vervoeren over de weg als dat efficiënter en duurzamer kan door de lucht? En ja, regelgeving zal moeten worden aangepast alsook de infrastructuur om dronevluchten mogelijk te maken. Geen makkelijke klus, wel een grote uitdaging.

Zsolt Szabó is vice-president Business Innovations bij Capgemini NL en oud-VVD-Kamerlid.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden