Column Philippe Remarque

Dood op de deadline, digitaal lezen en de WK-verslagen van weleer

Armando

De dood van Armando deed me wat. Mijn broers en ik konden eind jaren zeventig hele pagina’s dialoog uit het geweldige eerste seizoen van Herenleed naspelen. Bij de VPRO staat dat nu online: een subliem spel met taal en macht. Armando was tekstschrijver en schittert als Man 1. Toen ik in Berlijn woonde, leerde ik hem kennen. Een aardige en interessante man, die wel altijd gedecideerd en kort van stof bleef (dat valt mooi na te lezen in het interview door Sara Berkeljon dat wij deze week online opnieuw presenteerden). Hij klaagde dat steeds minder Berlijners de oorlog nog hadden meegemaakt, maar mijn blik op de stad en de mensen bleef gekleurd door de magistrale columns die hij er in de jaren tachtig schreef. Overal kwam ik nog Armando-oudjes tegen. Op de krant kwam het doodsbericht op een ongelegen moment: een half uur voor de deadline op zondagavond. Uit het nachtrapport van avondchef Martijn Stoffers:  ‘Het venijn zat in de staart. Verlengingen bij het voetbal, met aftreden dreigende Duitse ministers en een dode kunstenaar allemaal tussen 22.30 en 23.00. We hebben gedaan wat we konden.’ We hadden twee postuums klaarliggen, een literair getinte door Arjan Peters en een kunstnecrologie door Rutger Pontzen. Omwille van de snelheid belandde Peters op pagina 3 en kwam Pontzen een dag later in de krant. Maar dat stuk werd weer een online-hit.  (Hier vindt u al onze Armando-stukken bij elkaar).

Armando in Herenleed.

Sterretjes in de editie

Ik heb al een tijdje geen reclame gemaakt voor onze nieuwe editie: daarin stonden die twee stukken maandag dus mooi bij elkaar, want de deadline ligt later en ruimte is er altijd. Zelf lees ik de krant nu eerst op deze manier en kijk vervolgens naar de papieren versie. Dat blijft ook een geweldige ervaring, maar digitaal heeft pluspunten. Bij onze reportage over de eerste werkdag na de pensionering van de Poolse opperrechter konden we het interview met haar zetten dat Jenne Jan Holtland vorige week met haar had gemaakt. Prettig voor lezers die het hebben gemist. En in de reportage van Marjon Bolwijn over mensen die hun honden trainen om zwerfplastic op te ruimen, kon je even 10 seconden kijken hoe de ontroerende hond een fles uit het water haalt, en dan weer doorlezen. Elke ochtend val ik online-coördinator Pieter Sabel lastig met screenshots van zaken die nog niet goed gaan, zoals deze week de ongewenste sterren in de tekst van Toine Heijmans’ stuk over zeilfilms. Wat bleek? Ik had de Volkskrant-app op mijn tablet niet geüpdate.

Hond Joy ruimt samen met haar Baasje plastic op in en rond Vianen. Beeld Jiri Buller

De Duce

Toen de Persgroep de Wegener-kranten overnam, kwam het Deense Berlingske Media mee. Daaraan  hebben we een bijzondere productie te danken: foto’s van alle WK-ballen vanaf 1930 (toen nog met een veter dichtgeknoopt). Idee en beeld komen van Weekendavisen, een soort Deense Die Zeit, dat dus nu onderdeel uitmaakt van dezelfde uitgeverij. Voor de online-versie (volkskrant.nl/wkballen) zocht onze documentalist Sytze de Boer bij elke WK-finale het verslag in de Volkskrant van destijds. Dat is heerlijk lezen. In 1930 nog een kort bericht naast een artikel over R.K. vakbond en sport, in 1934 al een hele pagina. Een doelpuntmaker wordt ‘naar Zuid-Europeeschen trant omhelsd door zijn vreugdevolle medespelers’. Italië, het gastland, won onder de ogen van Mussolini: ‘Afgezien van het onsympathieke spel der Italianen in de wedstrijden tegen Spanje en Oostenrijk, blijft de eindzege der Azurri’s een prachtige prestatie die slechts mogelijk is geworden doordat de spelers zich met een bewonderenswaardigen wil om te winnen in den strijd hebben geworpen, met volkomen overgave strijdend voor hun vaderland en den Duce.’ 

De WK-bal van 1930 in Uruguay Beeld Peter Pesti
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden