OpinieKansenongelijkheid

Doe mee aan de verrijking van ons onderwijs voor iedereen

Leerlingen hebben in de klas last van kansenongelijkheid, maar er zijn uitwegen, schrijven alumni van IMC Weekendschool.

Beeld uit de Human-documentaire Klassen. Beeld
Beeld uit de Human-documentaire Klassen.

Toen wij hoorden van de documentaire Klassen dachten we: ‘Dit gaat over ons!’ Wij zijn in Amsterdam-Noord opgegroeid, of in vergelijkbare wijken overal in Nederland. Op zo’n zelfde basisschool hebben wij gezeten. Wij voelden wat door anderen kansenongelijkheid wordt genoemd. Wij voelden de hoop en verwachting van onze ouders dat we het beter moesten krijgen dan zij.

Wij zijn allemaal totaal verschillend, hebben onze eigen interesses, volgen heel diverse opleidingen of werken inmiddels in uiteenlopende vakgebieden. Maar wij, alumni van de IMC Weekendschool, hebben één ding gemeen: we hebben dezelfde kans gehad ons te ontwikkelen, levensvaardigheden onder de knie te krijgen en werelden te ontdekken die we niet kenden.

Voor de één betekende dit dat zij haar verlegenheid overwon, een ander wist het zeker: ‘Ik word advocaat!’ Iemand wist dat hij dienstbaar wilde zijn en werd brandweerman; een ander ontdekte hoe getalenteerd zij was in het spreken voor groepen. Zo werken velen nu mee om andere kinderen te helpen óók hun kracht en talent te ontdekken.

Bij ons is op jonge leeftijd een zaadje geplant dat ons deed inzien dat we meer mochten en konden zijn dan een dubbeltje. We leerden door te ervaren, samen met journalisten, chirurgen, politieagenten, automonteurs, gamers, filosofen en kunstenaars. Zij lieten ons zien dat veel meer binnen ons bereik lag dan we dachten. We werden aangemoedigd, leerden het onverwachte te omarmen en dat fouten maken mag.

Kansen

Een documentairereeks als Klassen is hard nodig om te laten zien hoe kansenongelijkheid eruitziet. Tegelijkertijd zijn er ook initiatieven die juist de ontwikkeling van jonge kinderen centraal stellen; docenten die hen aanmoedigen, helpen het zelfvertrouwen te vergroten en hun wereldbeeld te verbreden.

Wij hebben de ruimte gekregen ons naast de basisschool te ontwikkelen, zonder oordeel, zonder toetsen. Wij, en onze ouders, kregen daar altijd te horen waar we goed in zijn. De nadruk lag altijd op wat we wél konden, niet op wat we níet konden. Daardoor staan wij nu waar we staan en hebben we in de samenleving een plek gevonden.

Laat Klassen één ding doen: de verhalen van kinderen die zich met behulp van die initiatieven hebben mogen ontwikkelen in het volle licht zetten, opdat in de toekomst steeds meer kinderen mogen ervaren wat wij ooit hebben ervaren en dat ons tot hier heeft gebracht. Laat iedereen meedoen aan het verrijken van het onderwijs. Er is een schat aan ervaring die voor het grijpen ligt. Omdat ieder kind telt!

Lecyca Curiël, Candice Lepelblad, Cadisha Lepelblad, Fadoua Abou, Virgil Tevreden, Vikash Soebdhan, Sarah Reymond, Imad el Fadili, Faidatu Buhari, Shaquil Foeken, Ibtissame Amajjout, Ahlam el Bekkali, Simon Tesfahuney, Saron Tesfahuney, Mustafa Furkan Okutan, Ilias Aarab, Roeqayyah Kariman, Mila Platovski, Jacky Zheng, Hassiba Lhajoui, Sonata Gogar, Suraj O’Niel, Jasna Maikoe, Elyas Razawi, Elilta Woldu, Parnav Sira, Mohamed El Bouaalate, Genesis Forson, Celine Li. En: Jerrold Curiël, Marilva en Jerrel Lepelblad (ouders).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden