Doe-het-zelf-burgers geven de Facebook-sensatie echt niet op

Verslaggeverscolumn - Margriet Oostveen in Deurne

Oma Miet zit weer ‘lekker in haar borduurbubbel’, zegt haar kleinzoon Willem Timmers. En de koelbloedige vijfentachtigjarige weigert daar ieder contact met de media. Sinds Pasen, ‘toen Facebook ontplofte’, is ze een landelijke hype.

Van Facebook vertrekken werd onder hoogopgeleiden intussen het nieuwe vleesminderen, meer bewegen en minder vliegen, om van de drank nog maar te zwijgen. Zelf pieker ik er niet over, al post en lees ik weinig. Een berichtje via Facebook is allang de snelste manier om voor deze verslaggeverscolumn boeiende onbekende mensen op te sporen: stukken effectiever dan de telefoongids.

Facebook zal ondanks alle bezwaren ook het medium van de doe-het-zelf burger blijven. Die gaat zijn gewonnen autonomie en zelfvertrouwen echt niet opgeven om weer afhankelijk te worden van gevestigde media. Of je nu een snelweg willen bezetten, hooibalen naar hongerend wild in de Oostvaardersplassen wil gooien, een actie wil beginnen om van Facebook af te gaan of een borduursensatie bent: via Facebook kan het hard gaan.

Miet Verberne-Timmers

De oproep van Arjen Lubach aan Nederland om Facebook massaal te verlaten, doet ook denken aan de actie ‘Ik ben woedend’ uit 1993. Toen riepen twee discjockeys van 3FM het Nederlandse volk op briefkaarten met die tekst te sturen naar toenmalig Duits bondskanselier Helmut Kohl. Ook dat ging over iets dat allang evident verkeerd was (aanslag van extreemrechts op een huis In Solingen, waarbij vijf mensen van Turkse afkomst omkwamen). Ook toen werd de opgeheven vinger van Nederland hier desondanks essentieel gevonden (terwijl de Duitsers zelf al massaal protesteerden).

Wat stampen we lekker, zei de muis tegen de olifant: nu heet dat satire. In ’93 stuurden trouwens 1,2 miljoen Nederlanders zo’n kaart naar Duitsland - tegen zo’n dertigduizend mogelijke Facebook-verlaters van Lubach nu.

Haar borduurwerk

Terug naar Miet Verberne-Timmers uit Deurne. Die heeft toevallig twee kleinkinderen die homo zijn, Willem en zijn broer Frank. En met Kerst had Miet aan Willem en zijn vriend Sander een zelfgemaakt borduurwerkje cadeau gedaan van zo’n kussend boerenpaartje in Delfts blauw. In haar versie waren het twee jongetjes. Lief.

Vrienden van Willem en Sander in Amsterdam wilden er ook graag eentje. En Miet doet niks liever dan dat borduren, dus beloofden de kleinzoons hun oma een Facebookpagina te maken met de naam ‘Stikverliefd’, waar opdrachten geplaatst konden worden. Kwam er een tijd je niet van. Maar toen ze met Pasen toch met de hele familie in Deurne waren, toen eindelijk wel.

En prompt ‘ontplofte Facebook’ dus. ‘Iedere minuut’ kwamen er bestellingen binnen, in alle mogelijke LHBT-varianten. Misschien omdat intussen de reclameposters met twee kussende mannen van Suitsupply waren beklad. Miet zette zich aan het werk.

Haar zoon Jan en schoondochter Yvonne

Omdat ze de deur dichthoudt ben ik in Deurne bij haar zoon Jan en zijn vrouw Yvonne: de ouders van Willem en Frank. ‘Ons mam is helemaal geen ‘gay oma’ of zo’, zegt Jan. ‘Ze houdt gewoon van onze jongens, en klaar.’

Omroep Brabant had het als eerste door, en kon nog langskomen. Voor de camera vertelde Miet toen dat haar schoondochter moest huilen, toen die destijds kwam vertellen dat Willem homo was. Terwijl ze het zelf ‘altijd al wist’. Yvonne lacht: ‘Dat kwam een beetje raar over, want ik moest huilen van opluchting omdat mijn schoonmoeder het óók vanzelfsprekend vond.’

Dat ‘pure’, zoals ze het zelf noemen, wil de familie Timmers ‘er wel inhouden’, nu ze serieus bespreken hoe ze van oma Miet ‘een icoon’ kunnen maken.

Een icoon? Natuurlijk. Alleen het Weekblad voor Deurne wist de ophef nog volledig te missen. Maar RTL Late Night belde, Koffietijd, de NOS, Omroep Max, Radio 2, Jeroen van Inkel en Powned. Allemaal willen ze Miet, die halsstarrig blijft weigeren sinds ze werd herkend in het dorp. Daar heeft ze dus helemaal geen zin in. Miet blijft gewoon borduren.

Binnen de familie zorgde alle aandacht ook nog voor wat spanningen, daarom is er tijdelijk een stop op de bestellingen gezet: ging de familie Timmers hier ‘een commercieel slaatje uit slaan’, of lieten ze oma Miet nou verder met rust? Werd dit een ‘open source project’ met wereldwijd borduurpatronen voor iedereen, of gingen ze een verdienmodel van oma maken en patent aanvragen, en dan ‘de boodschap van oma Miet’ verspreiden via ‘draagtasjes en handdoeken’?

‘Wij onderzoeken alle mogelijkheden’, zegt Yvonne. Zij ziet al kansen in Amerika: ‘Want daar zijn de mensen ontzettend conservatief.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.