Column Aaf Brandt Corstius

Dit schouwspel zou de allerbeste kerstreclame ooit kunnen zijn

Laten we even de dingen benoemen waarvoor we heel gevoelig zijn, deze Kerst, Kerst 2019. Volgens mij is bijna niemand meer gevoelig voor de lelijke kersttrui – daar hebben Greta Thunberg en een te grote overvloed aan lelijke kersttruien in vorige jaren een bruut einde aan gemaakt.

Dan de dingen waar we wél gevoelig voor zijn deze kerst: een bepaalde zwarte H&M-jurk met gouden spikkels, verkrijgbaar in lang en halflang. Ik heb hem nu al tien keer voorbij zien komen bij allerhande influencers als ‘mijn ultieme kerstjurk’. En het kan niet dat ze daarvoor betaald zijn, want ze melden er altijd meteen bij dat hij constant uitverkocht is op de H&M-site. Of dit is een heel ingewikkeld en vuil psychologisch spel, dat kan ook – niemand wil iets liever dan iets wat constant uitverkocht is.

Verder: kluitdiscussiëren. Vroeger spijkerden we een boom op een kruis, staken die vol brandende kaarsen, gingen ernaast zitten met een emmer water, staken een sigaret op en hoopten dat het allemaal goed afliep. Nu zitten we onder die boom te discussiëren wat er nou beter is: een boom met kluit waarvoor je een heel eind moet rijden versus een boom zonder kluit waarvoor je gewoon naar de bloemist op de hoek gaat. Of de ecologische leenboom waarvan in de eerste week al 90 procent van de naalden is uitgevallen, dus gaan ze die wel terugnemen bij de ecologische kerstboombibliotheek? Of een plastic boom die je jaren en jaren hergebruikt, of een tweedehands plastic boom, of geen boom. (Het antwoord is: geen boom.)

Deze thema’s – de eindeloze discussies over duurzaamheid en consumptie, en dan tóch overbodige jurken bestellen op internet, met daaraan toegevoegd een goeie dosis Amerikaanse kerstklefheid – komen allemaal samen in een filmpje dat in december online is gekomen.

Een Amerikaanse Amazonbezorger, toch een beetje het meisje met de zwavelstokjes van de jaren tien, is daarbij door iemands videodeurbel gefilmd terwijl hij een vreugdedansje deed. Hij ontdekte namelijk dat de vrouw des huizes een mandje met snacks bij de voordeur had gezet, speciaal voor postbezorgers. Ze had er ook een briefje bij gedaan: ‘Thank you for making holiday shopping easy’. Even googelen op ‘delivery guy snacks’.

Dit geheel leidt tot een schouwspel dat de allerbeste kerstreclame ooit zou zijn, maakt niet uit voor welk product, ware het niet dat het ietwat korrelig is gefilmd door een videodeurbel.

Op het hele gegeven is van alles aan te merken, en tegelijkertijd golft er allemaal liefde door je heen als je het filmpje bekijkt – voor de delivery man, voor die vrouw, voor dat mandje met snacks, voor dat briefje. Het is heel vreselijk en heel ontroerend, en ik geloof dat dat het kerstgevoel is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden