'Discriminatiemythe is nu wel failliet'

Het is te wijten aan een verkeerde opvatting van het discriminatiebegrip, dat SGP'ers worden weggezet als 'vrouwen- en homohaters'.

Een kerkdienst bij iemand thuis.

De Nijmeegse juwelier die acht keer werd overvallen door allochtonen en hen daarom nu weigert, kan inmiddels de balans opmaken. Naast wat negatieve reacties en een discriminatieklacht krijgt hij veel steun voor zijn deurbeleid. Zelfs de meerwaarde van een oordeel van de Commissie Gelijke Behandeling (CGB) werd door een hoofdcommentaar van de Volkskrant in twijfel getrokken. CGB-lid Pieter van Geel verdedigde dat het CGB streng moet zijn, en wijt dat ook nog eens aan de wet. De Commissie spreekt nog geen oordeel uit, maar de redelijkheid van het 'nood breekt wet' wordt wel alvast in twijfel getrokken. Vervelender zijn politici die nu nog roepen dat we daders moeten pakken, maar verzwijgen dat die discriminatieklacht in de prullenbak thuishoort.

De klacht van de JOVD bij de CGB over ladies nights was net zo naïef. Op speciale avonden proberen discotheken extra vrouwen te trekken met een voor hen lagere prijs. Volgens de jonge liberalen betreft het een 'principiële zaak' over een 'onwenselijk marketinginstrument'. Als je dan toch een principiële zaak wilt maken van het achterstellen van mensen, wegkijken en commercie, richt je dan op prostitutie. Vreemd genoeg protesteert de 'ideële' JOVD daarover net zo weinig als over de verseksualisering van de samenleving of het benadelen van het kostwinnersmodel. Terwijl dat op zich ook discriminatie is.

Een partij die wel regelmatig daartegen ageert, wordt vaak zelf discriminatie verweten. En al is het vrouwenstandpunt van de SGP voor veel buitenstaanders juridisch een lastige kwestie, voor de eigen kiezers (m/v) is het zo klaar als een klontje.

Sneltest
Wanneer is er nou wel of niet sprake van discriminatie? Artikel 1 betekent dat je gelijke gevallen gelijk behandelt. Mensen in ongelijke situaties hoef je echter niet 'kafkaiaans' gelijk te behandelen. Een kleuter die nog moet leren fietsen hoeft niet te denken dat hij de gele trui krijgt. Dat is geen discriminatie.

De sneltest voor echte discriminatie is de gelijkwaardigheidsvraag: als mensen ongelijkwaardig, minderwaardig behandeld worden, is het ook discriminerend. Veel allochtonen hebben bijvoorbeeld geen enkele moeite met dat deurbeleid van die juwelier. De binnen de SGP oververtegenwoordigde vrouw durft haar partij zelfs te promoten als de meest vrouwvriendelijke, en voelt zich eerder weggezet door het paternalisme van buitenaf. Uiteraard is de afweging soms complexer, maar duidelijk mag zijn dat discriminatieoordelen wel eens doorschieten. Dat is slecht voor de maatschappelijke steun voor het gelijke-behandelingsbeleid. Want echte discriminatie komt nog wel vaak voor. Helaas neemt het anti-homogeweld nog steeds toe. En zoveel nieuws als er nu is rond een Nijmeegse juwelier, zo weinig hoor je over bijvoorbeeld de onderbetaling van vrouwen.

Hype
Alleen al daaruit blijkt dat de hype tegen vermeende discriminatie wat anders is dan echte discriminatiebestrijding. Het failliet van de discriminatiemythe blijkt ook uit de steeds luidere valse beschuldigingen over de 'vrouwen- en homohaters' van de SGP. In de praktijk hoor je dat SGP-Kamerleden hoffelijk zijn tegenover andersdenkende collega's, niet minder als het vrouwen of homo's betreft. Waar de gelijkwaardigheid van gender en geaardheid vanzelfsprekend is, worden maatschappelijk betrokken SGP'ers publiekelijk beledigd. Waar vrouwen en homo's vernederd worden, gaan de daders vrijuit. De anti-discriminatielobby pleit natuurlijk niet voor die scheefgroei, maar je hoort die vaak maar één kant op redeneren.

Ondanks een waardige benadering van wie dan ook worden SGP'ers en hun opvatting nog gewoon abject of erger genoemd. Hartstochtelijk wordt geprobeerd om met het anti-discriminatiebeginsel over allerlei andere grondrechten heen te walsen. Mensen als oud-D66-Kamerlid Bert Bakker en directeur van het Wetenschappelijk Instituut van GroenLinks Dick Pels, die de gelijkheidsdwang zien en de SGP liever vrijlaten, blijven roependen in de woestijn.

De discriminatiemythe was ook reden voor de opkomst van de PVV. Bepaalde mensen mochten niet met naam en toenaam vertellen hoe het er in hun straat aan toeging. Gedupeerden van die verkeerde discriminatieopvatting werden zelf gediscrimineerd. Henk en Ingrid waren het niet waard om serieus genomen te worden, en even later gold dat voor samenwerking met de PVV zelf. Dezelfde monden die klaagden over de rechtsstatelijkheid van de PVV, joelen die rechtsstaat uit bij de terechtstelling van de SGP. De Grondwet is immers bedoeld om minderheden te beschermen tegen de onderbuikgevoelens van de meerderheid. Met zijn scherpe beschreef Martin Sommer het risico van artikel 1 al eens (O&D, 21 augustus 2010). Discriminatieaanpak was verkwikkend, maar wordt verstikkend.
Erkenning van het recht op een juist discriminatiebegrip is geen religieuze ingeving. Een samenleving is niet verheven omdat ze een Mars van de Beschaving houdt, maar omdat ze minderheden bestaansrecht geeft.

Jacques Rozendaal en Arjan van der Waerdt zijn voorzitter en algemeen bestuurslid van SGP-jongeren. Zij menen dat een beschaafde samenleving minderheden bestaansrecht geeft.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden