Dirigent Teodor Currentzis tovert een ongekende groove uit Mozarts Zeventiende pianoconcert naar boven

Concert (klassiek) - musicAeterna o.l.v. Teodor Currentzis

Dirigent Teodor Currentzis in Moskou Foto Getty Images

Klassiek 

Mozart, Beethoven

Alexander Melnikov, musicAeterna o.l.v. Teodor Currentzis. Amsterdam, Concertgebouw, 10 april.

Mooi plaatje: de ernstige Alexander Melnikov, alleen gefocust op de muziek zelf, en Teodor Currentzis, naast rasdirigent ook rasperformer, die voor de pauze hun applaus in ontvangst namen. Currentzis gebaarde Melnikov nog eens terug te gaan naar het podium, en nog eens, en nog eens. Uiteindelijk stond er een verloren pianist op de bühne, zoekend naar steun bij de dirigent, maar die was allang naar zijn kamer verdwenen.

Nee, dan Currentzis zelf. Die had voor het slot van de avond een complete buigchoreografie bedacht. Eerst een paar keer alleen de trap op en af, en ten slotte samen met het orkest draaiend en buigend in alle windrichtingen.

Het uitzinnige publiek kreeg wat het verwachtte van de man die eerder als een popmuzikant had staan stampen en springen tijdens zijn pijlsnelle, knap uitgevoerde Ouverture Le nozze di Figaro – naar links, bijna de violengroep in, en vervolgens meters naar rechts om de contrabassen aan te vuren. Extraatje: Melnikovs piano gaf het orkest een toegevoegde kleur.

De vergelijking met een popster is niet uit de lucht gegrepen. Currentzis haalt in een compositie als het Zeventiende pianoconcert van Mozart een groove naar boven die je in klassieke uitvoeringen niet vaak hoort. Die combineerde hij met een minimale orkestbezetting, zodat het fijnzinnige fortepianospel van Melnikov nergens werd weggeblazen door de musici van zijn eigen musicAeterna.

In Beethovens Zevende symfonie gaf hij het allegretto een flink tempo dat spannend combineerde met contrabassen die de grens van het hoorbare opzochten. Toch nog een kritisch puntje: in het ritmische vuur van het slotdeel lekten te veel melodische details weg.

Benieuwd hoe Currentzis in Mozarts opera La clemenza di Tito de boel op stelten gaat zetten. Volgende maand te beleven bij De Nationale Opera.

Meer over