Commentaar Uber

Diensten als Uber zijn voor de consument goedkoop, maar er hangt een ander prijskaartje aan

De taxidienst Uber staat onder druk na een reeks van ongelukken. Beeld ANP XTRA

Uber heeft Amsterdam veroverd met goedkope taxi’s en een ­gebruiksvriendelijke app. Toch staat de taxidienst onder druk, ­nadat Uber-taxi’s binnen zes ­weken betrokken waren bij zes ernstige ongelukken waarbij vier doden vielen. Uber kondigde deze week maatregelen aan: chauffeurs moeten minimaal 21 jaar zijn en ten minste een jaar hun rijbewijs hebben.

Het is winst dat Uber in elk geval bereid is te luisteren. Toen student Mare Welkers in 2017 werd aangereden, nam het bedrijf nog het hypocriete en onverdedigbare standpunt in dat het niets met de zaak te ­maken had, omdat het ‘slechts’ als platform voor zelfstandige chauffeurs zou fungeren.

Niettemin zijn de nu aangekondigde maatregelen vooral symbolisch. Geen van de chauffeurs die bij de recente ongelukken betrokken waren, was jonger dan 21 jaar. Volgens getuigenissen van talloze chauffeurs liggen de echte problemen elders: bij de app die de aandacht afleidt en vooral bij de lage tarieven die chauffeurs stimuleren om lange werkdagen te maken, teneinde een redelijk inkomen te halen. In ­december bepaalde Uber weliswaar dat de maximale werkdag 12 uur duurt, maar dat is nog steeds erg lang. Bovendien kunnen chauffeurs daarna overschakelen op een andere app. De overheid moet daarom zorgen voor een veel betere controle van de werktijden, bijvoorbeeld door het installeren van boordcomputers in taxi’s.

De perikelen rond Uber laten andermaal zien dat er ook nadelen kleven aan een ‘platformeconomie’ die helemaal op consumptie is gericht. De consument ­geniet het voordeel van een lage prijs en een innovatieve app. De nadelen zijn voor anderen, zoals de chauffeurs die een zwakke positie op de arbeidsmarkt hebben en daardoor bereid zijn veel uren tegen een laag tarief te maken.

Daarnaast zijn er maatschappelijke kosten. Niet ­alleen bij Uber is de verkeersveiligheid in het geding, ook bij maaltijddiensten als Deliveroo of bij de bezorging van pakketten wordt geklaagd over onveilig rij­gedrag van slecht betaalde arbeidskrachten die zo veel mogelijk ritten proberen te maken. De overheid moet de platformeconomie beter reguleren, maar ook consumenten zouden zich meer kunnen afvragen in welke ­wereld zij willen leven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden