De bewuste digibete burgerOlaf Tempelman

Die digitale revolutie heeft korte metten gemaakt met ‘wat niet weet wat niet deert’

Wat niet weet wat niet deert, luidt het spreekwoord, maar het omgekeerde is ook waar: wat je wel weet, deert wel. Op mijn 18de heb ik een zomer lang in de afwaskeuken van een Van der Valk-restaurant gestaan. Als gevolg daarvan verdwijnt mijn eetlust ruim dertig jaar later nog altijd bij de aanblik van een geelsnavelige toekan langs de snelweg. Zelfs met een zweep krijgen ze mij niet aan het eten bij de gele snavel. Stel dat ik in een ánder restaurant had afgewassen: dan had ik flink wat kennis gehad van minder leuke toestanden in de keuken dáár. Dan zou ik gewoon bij Van der Valk durven eten en daar waarschijnlijk niet eens ziek worden: in mijn afwaszomer werd slechts één gezelschap geveld door de geelsnavelige garnalencocktail.

Wie over elke plek gedetailleerde kennis bezit, eindigt als Funes de Allesonthouder uit het verhaal van Borges. Ik zal niet beweren dat middeleeuwers die het moesten doen zonder liveblogs over de pest en sites à la ‘Alles wat u over de Zwarte Dood moet weten’, en derhalve nietsvermoedend besmette dorpen binnenliepen, in geweldige tijden leefden. Maar al die mensen die elk kwartier op hun schermpjes checken of er Covid 19-patiënten in hun gemeente zijn bijgekomen, via sociale media uitvogelen waar die paria’s wonen en daarna zo veel mogelijk volgers gaan ‘informeren’, zijn ook niet te benijden.

Die digitale revolutie heeft korte metten gemaakt met ‘wat niet weet wat niet deert’. Een wet die zich kan meten met die van de zwaartekracht, luidt dat hoe meer uren per dag mensen op hun smartphone zitten te ‘coronaën’, hoe ongeruster ze worden. Wie zich niet door deskundigen gerust laat stellen, kan online terecht op spreekuren van pseudodeskundigen. Een gewaarschuwd mens telt voor twee, maar onze overbuurvrouw telt voor nul, want die zit al tien dagen verlamd met de telefoon op de bank.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden