Column Jasper van Kuijk

Die berichtknop van Marktplaats is gewoon emotionele chantage

Denkfouten in het hedendaags ontwerp gefileerd door innovatie-expert (en cabaretier) Jasper van Kuijk. Deze week: Berichtknop.

Ik verkocht oude kinderspullen op Marktplaats en dat was een ontnuchterende ervaring. Niet dat er iets mis is met de site. Marktplaats is overzichtelijk, heeft handige functies, een soepele interface en een goede zoekmachine. Maar helaas heeft Marktplaats ook gebruikers.

En van alle knoppen die Marktplaats heeft, blijken marktplaatsgebruikers alleen de ‘stuur-een-bericht’-knop te gebruiken. Ik verkocht vijf dingen, kreeg per item gemiddeld drie keer een bod en nul keer is dat bod uitgebracht via de functie die de site daarvoor biedt. Ik wist het niet, maar de bericht-knop is dus om een bod te doen zonder dat andere potentiële kopers dat zien, zodat je niet de prijs opdrijft. Het bijkomende voordeel is dat je dan gelijk ook wat emotionele chantageteksten kan meesturen zoals ‘Ik bied de helft, want mijn kind is dyslectisch’.

Ook leerde ik dat een minimumprijs als niet meer dan een suggestie wordt gezien en dat aangeven dat iets opgehaald moet worden een prima aanleiding is voor de vraag ‘Kun je hem ook komen brengen, ik woon maar 80 kilometer verderop. Ik was graag zelf gekomen, maar vanavond is The Voice’. En dan was er nog die mevrouw die een dag lang om de tien minuten berichtjes met alternatieve grammatica stuurde dat ik toch echt nú akkoord moest gaan met haar bod en dat het graag of niet was en dat ze hem nú op kon komen halen en anders niet. Die vond ik toch net iets te eng om mijn thuisadres aan te geven.

Ik herinnerde me deze gekte niet van eerdere verkopen, dus ik ging toch eens kijken hoe die berichtknop eruitziet. Die zit dus bóven de doe-een-bodknop, is vier keer zo groot en kneiterblauw, daar waar de doe-een-bod-knop lichtgrijs is. Da’s geen al te handig ontwerp, zou je zeggen, maar het zou me eerlijk gezegd niet verbazen als de knop expres zo is ontworpen, omdat dit is wat mensen willen. Rechtstreeks contact, zodat je kan pingelen, emotioneel chanteren en een barrage aan berichtjes sturen.

Gelukkig werd het na drie dagen iets rustiger. Heel rustig. En na drie weken was onze Maxi Cosi nog steeds niet verkocht. Maar toen, een berichtje, van Edwin: ‘Ik wil hem wel, vraagprijs is prima. Kan ik hem morgenavond komen halen?’ Edwin kwam en bleek normaal, afgezien van de gloed en de enorme grijns die kersverse vaders kenmerkt. Hij en zijn vrouw hadden net een dochtertje gekregen en hun nieuwere model Maxi Cosi bleek niet op de fietsdrager te passen die ze hadden gekregen. Hij liep helemaal verguld met ons oude exemplaar de deur uit en ik bedacht dat het soms toch wel leuk is, dat persoonlijke contact via Marktplaats. Soms.

Jasper van Kuijk op Twitter: @jaspervankuijk

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden