Column in Amsterdam-Zuidoost

Deze jonge Uber-chauffeurs werken zich te pletter

Uber-chauffeurs Cornelius Aryee (24) en Ernest Addo (23) volgden de verkeerstraining van Veilig Verkeer Nederland. Toen vier mensen overleden na ongelukken met Uber-taxi’s en een kind op weg naar school zwaar gewond raakte, werd de training deze maand verplicht voor alle chauffeurs onder de vijfentwintig.

We spreken af na bemiddeling van een communicatiebureau dat door Uber is ingehuurd. Dit nadat mijn verzoek om bij de cursus te zijn is afgewezen. Ik verwacht dus modelchauffeurs. Maar Cornelius en Ernest praten zó ongezouten over onverantwoord lange rijtijden en bar lage ritprijzen, dat ik ze toch maar even op een risico wijs: Uber heeft zich tot dusver nog niet heel ontvankelijk getoond voor kritiek. En zij moeten wèl hun studie van dit werk betalen.

We eten rijst met kip bij Kam Yin in de Amsterdamse Poort, tussen Bijlmerbewoners en lunchende groepjes overhemden uit de kantoren rondom. Zij zijn van Ghanese afkomst. Beider moeders zijn schoonmaker, hun vaders keukenhulp.

‘We kwamen hier voor ónze toekomst’, zegt Ernest.

Ik: ‘Dit klinkt alsof je dat zinnetje heel vaak hebt gehoord.’

‘O ja.’ Dan, lachend in koor met Cornelius: ‘Wij moeten er wat van má-ken.’

Cornelius Aryee (links) en Ernest Addo.

En ze werken zich te pletter. Cornelius studeert nu Business IT & Management aan de Hogeschool van Amsterdam, Ernest begint daar een studie Technische Informatica. Beiden wonen nog thuis in Zuidoost, waar alles goedkoper is en ook gezelliger, met broertjes, zusjes en vrienden uit de Pinkstergemeente.

Cornelius, onbevangen: ‘Het kan misschien zijn dat Uber ons door dit gesprek uit de app gooit, maar dat zou dan wel raar zijn, toch? Ze hebben ons toch zelf gevráágd?’

Goed punt.

‘De app’ is het alfa en omega van Uber. De app levert de chauffeurs hun ritten, routes, verdiensten en de cruciale beoordelingen door klanten. Het maximum aan waardering dat een chauffeur kan halen is vijf sterren, Ernest en Cornelius noemen elkaar royaal ‘toppertje’, want Cornelius heeft na een jaar rijden voor Uber een score van 4,88 en Ernest een 4,9. Beiden krijgen ook nog extra lof voor ‘uitstekende service’ en ‘leuke gesprekken’.

Een collega op de krant stuurde me screenshots uit de Telegram-appgroep van Uberchauffeurs. Over de verplichte veiligheidscursus: ‘Bro is niks bijzonders (…) Iedereen krijgt die certificaat.’

Een correcte samenvatting? ‘Eigenlijk wel’, zegt Cornelius. Ernest: ‘Ja’. Ze kregen een power-pointpresentatie en leerden buiten noodstops maken, dat wel. Ernest vond het eigenlijk best interessant. Cornelius: ‘Maar zou je aan die training denken als je iets overkomt? Dan handel je denk ik in een reflex.’

Uit de appgroep voor chauffeurs.

Sinds UberPop in Nederland werd verboden hebben alle Uber-chauffeurs hier bovendien al een opleiding tot taxichauffeur achter de rug, voor de vereiste taxi-pas en blauwe nummerplaat. Cornelius en Ernest deelden de kosten met een uitzendbureau waarvoor ze jaren taxibusjes naar zorginstellingen reden. Aan ervaring ontbreekt het hen dus niet.

Pakweg een jaar geleden gingen ze voor Uber rijden omdat je daar meer zouden verdienen – 30 euro bruto per uur is het Nederlandse gemiddelde, beweert Uber zelf. Maar dat viel tegen. Ze zitten vaker wel, dan niet twaalf uur achter het stuur. Met ongeveer één uur pauze, ‘en dat is dan vaak het wachten in een rij bij Schiphol’.

Als Uber wat minder dan 25 procent commissie inhield op alle ritten, zeggen ze, ja dán verdienden ze genoeg om korter te rijden. ‘Zóveel kosten kan Uber echt niet maken, het is teveel.’ Op Telegram zeggen Uber-chauffeurs dat ze willen staken, zegt Cornelius. ‘Maar het hangt daar als los zand aan elkaar.’

Cornelius vertelt over de ‘targets’ die hij zichzelf nu oplegt. ‘Als ik acht uur werk wil ik 160 euro verdienen. Maar 20 euro per uur ga ik vaak al niet halen, dus dan moet ik meer uren maken.’ Ofwel: Cornelius gaat tot de toegestane twaalf uur doorrijden, net zo lang tot hij die 160 euro heeft verdiend. Ernest rijdt vaak ook zo lang. ‘Maar een mens is niet gemaakt om tien uur achter het stuur te zitten.’

(Ik bel later met Lize de Vries-Hong, Ubers vaste communicatiemanager voor de Benelux. Zij houdt vol dat het Nederlands gemiddelde per uur 30 euro is. En, na enig aandringen, dat ze met de gemeente Amsterdam ‘ook gaan kijken naar het gemiddeld inkomen van chauffeurs’.)

Tot slot gaan we rijden, in de Ford Mondeo van Cornelius. ‘Mooi hoor, soepel!’, vindt Ernest alvast opbouwend vanaf de achterbank. Wat klopt, maar alsof de duvel ermee speelt stort zich dan een fietser vlak voor onze wielen.

En Cornelius remt, nog voordat ik kan schreeuwen.

Uber-opstappunt Zuidoost.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden