COLUMNLisa Bouyeure

Deze column is niet gesponsord

‘Kaas is altijd goed,’ zegt Monica Geuze in haar vlog van afgelopen woensdag. Frikandel speciaal? ‘Zó lekker’. McDonald’s en Van Dobben? ‘Ook echt heel lekker. Ik hou gewoon van frituur’. Aardappelkoekjes met zalm van Hello Fresh? ‘Echt mijn favoriete Hello Fresh-recept.’ Geuze somt haar gastronomische favorieten op terwijl ze met grote happen een Big Mac zit te verorberen.

‘Dit is trouwens niet gesponsord’ benadrukt de vlogger, enigszins geschrokken van haar eigen enthousiasme. Ze vertelt haar 537 duizend abonnees dat ze al een tijdje onder de loep ligt van ene ‘Max K.’, waarmee ze Max Kohnstamm bedoelt, gepensioneerd marketingdeskundige en oud-docent aan de Amsterdam School of International Business. Hij benaderde haar management meermaals met verdenkingen van mogelijke sluikreclame in haar video’s.

Uit een van Kohnstamms mails, waarin hij puntsgewijs de producten bespreekt die Geuze al dan niet tegen betaling zou hebben aangeprezen, leest ze nu voor. ‘Deze is ziek: ‘Het feit dat broccoli in haar vlogs regelmatig wordt genoemd, levert de verdenking op dat zelfs deze vermelding gesponsord wordt.’’ Ze giert het uit: ‘Een campagne met broccoli!’ Meer in haar snackstraatje had de aanbeveling van een Amsterdamse eettent gepast, maar ook die leverde haar geen euro op. ‘Een café waar je kan kaasfonduen, natuurlijk ben ik daar enthousiast over. Kréég ik er maar voor betaald.’

Monica Geuze (rechts)Beeld YouTube

Toch is niet al Kohnstamms achterdocht ongegrond. Na een klacht van hem oordeelde de Reclame Code Commissie in oktober dat Geuze de regels had overtreden. Ze had op YouTube een zelfbruinproduct gepromoot zonder erbij te vertellen dat daar geld tegenover stond. Destijds had dat geen consequenties voor haar, op een standje na, maar op 1 november werd de Mediawet gewijzigd. Op YouTube gelden nu dezelfde regels voor reclame als op televisie, waardoor er ook boetes kunnen worden opgelegd.

Dat heeft vooral grote gevolgen voor sluikreclame, het verdienmodel van veel vloggers. Er moet voortaan aan het begin en aan het einde van een video worden vermeld dat er sprake is van productplaatsing, de kijker mag niet langer tot kopen worden aangespoord en het product mag ook geen overmatige aandacht meer krijgen. Tegen de Volkskrant zei Kohnstamm woensdag dat hij bezig is een geval van na 1 november te vinden, om daar een zaak van te kunnen maken.

In haar vlog komt Geuze nog even terug op het zelfbruinerincident. Slordigheidje, stelt ze, dat ze bovendien meteen had rechtgezet. ‘Wijs me er vooral op, want het is niet de bedoeling en ik zou het ook gewoon altijd moeten doen’. Toch lijkt ze het wel een beetje overdreven te vinden dat reclame zo expliciet benoemd moet worden. ‘Mijn volgers weten echt wel dat als ik een halfuur over Tanrevel lul, dat het een samenwerking is met Tanrevel.’ Misschien heeft ze gelijk, maar lang niet alle sluikreclame is als zodanig herkenbaar. Dat is ook de grote kracht ervan: welgemeend enthousiasme werkt aanstekelijker dan enthousiasme op contractbasis.

In het commentaargedeelte onder Geuzes video blijkt dat de trui die ze draagt inmiddels is uitverkocht en dat haar volgers die avond bovengemiddeld vaak bij McDonald’s zijn geëindigd. Ook kaasgerelateerde zaken zullen op haar kanaal niet onder de nieuwe wetgeving hoeven te lijden. Het voordeel voor de populaire vlogger zelf is dat ze niet langer hoeft te benoemen wat er allemaal níet gesponsord is, omdat al haar terloopse aanbevelingen voortaan belangeloos moeten zijn. Dat snackt toch een stuk rustiger.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden