De week van de hoofdredacteur Philippe Remarque

De week van de hoofdredacteur: de lezer behoeden voor non-nieuws is ook belangrijk

Bij het scheren hoorde ik een nieuwsitem over ‘levensloopstress’. Een nieuw woord, een onderzoek, 80 procent van de mensen had er last van, werkgevers moeten met hun werknemers in gesprek omdat het vaak tot verzuim leidde, het woord ‘taboe’ viel. Vrijdag prees columniste Elma Drayer de Volkskrant omdat we er geen nieuwsverhaal van hadden gemaakt: ‘Andere media tikten de lariekoek die zorgbedrijvennetwerk Zorg van de Zaak de wereld in stuurde gehoorzaam over.’ Maar ik biecht bij dezen aan Elma op dat we het onderwerp wel serieus hebben overwogen in de ochtendvergadering. 

Er klonken tegenwerpingen en er was verwarring over wat hier nu werd bedoeld, maar we besloten er een verslaggever op te zetten. Het onderwerp gaat immers velen aan en leidde tot discussie. De verslaggever, Joost de Vries, had zijn twijfels. Was het niet een van die vele dunne onderzoeken waarmee een bedrijf indirect zijn eigen handel aanprijst? Ik nam me intussen wel voor er een Stekel over te schrijven, want dat nieuwe woord was hoe dan ook grappig: ‘Maarten zit thuis. Levensloopstress.’ 

Volkskrantjournalist Joost de Vries. Beeld Rowin Ubink

Joost belde de mensen achter de campagne en vroeg om cijfers waaruit een toename zou blijken van ziekteverzuim wegens zaken als echtscheiding, dood van een geliefde, financiële problemen. Die bleken er niet te zijn. Er was ook geen echte campagne behalve dit midzomers media-offensief. Het persbericht van het zorgbedrijvennetwerk was daarbij gretig in zijn conclusies. Uit het onderzoek was gebleken dat ‘bijna één op de vijf’ werknemers wel eens op het werk verzuimt om privé-redenen zonder dat aan de werkgever te melden. ‘Het lijkt wel een taboe’, concludeerde de directeur. Om bij een ervaring van 18 procent van de ondervraagden meteen maar over een taboe te spreken is grof geschut. Toen ik even later langs Joost liep, meldde hij het onderwerp na het gesprek te hebben afgelegd. Dat gebeurt heel vaak op onze redactie. Geen werk voor niks: de lezer behoeden voor non-nieuws is ook belangrijk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden