Commentaar Vliegverkeer

De vliegtaks is noodzakelijk, maar niet voldoende om het vliegverkeer aan banden te leggen

Staatssecretaris Snel kan wel wat meer vaart maken met zijn voornemen om een vliegtaks in te voeren. 

Maandag 30 juli was de drukste dag van het seizoen op Schiphol. Foto ANP

 Het viel niet zo op omdat Schiphol zich goed had voorbereid, maar afgelopen dagen was het op de luchthaven drukker dan ooit. Dat vliegen de meest vervuilende manier van reizen is, die bovendien voor de meeste overlast zorgt, wordt door niemand ontkend. Maar we handelen er nog altijd niet naar. Vakantie vieren en vliegen lijkt meer dan ooit bij elkaar te horen, niet in de laatste plaats om budgettaire redenen.

In Europa bevindt Nederland zich in de achterhoede als het gaat om vergroening in het algemeen en vergroening van het belastingstelsel in het bijzonder. Landen als Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Noorwegen of Zweden kennen alle een vorm van vliegbelasting. Nederland heeft geen vliegtaks, heft geen btw op vliegtickets en geen accijns op kerosine. Dat valt niet langer te verdedigen.

Staatssecretaris Snel van Financiën erkent dit en wil als onderdeel van het klimaatbeleid op den duur een vliegtaks invoeren. Echt haast maakt Snel niet; hij wil eerst proberen zijn Europese collega’s zover te krijgen dat de EU één vliegtaks voor al het vliegverkeer invoert. Dat is op zich een loffelijk streven, maar nog geen reden om invoering van een vliegtaks in Nederland voor zich uit te schuiven. Integendeel, als Nederland het goede voorbeeld geeft, zal het minder moeite kosten andere Europese landen in beweging te krijgen.

De vliegtaks is noodzakelijk, maar niet voldoende om het vliegverkeer aan banden te leggen. Schiphol moet worden gedwongen vast te houden aan het plafond van 500 duizend vliegbewegingen en zich toeleggen op intercontinentale vluchten. Aan de wildgroei van de prijsvechters moet een einde worden gemaakt. De fouten die met Schiphol zijn gemaakt, moeten niet worden herhaald met vliegveld Lelystad. Dat wil zeggen dat de belangen van de omwonenden niet ondergeschikt mogen worden gemaakt aan die van de nog altijd zeer invloedrijke luchtvaartlobby.

Minder vliegen is alleen aantrekkelijk als er goede en betaalbare alternatieven zijn. Het verschil in prijs en reisduur tussen een vliegreis en een treinreis op afstanden tussen de 500 en 3.000 kilometer is nu nog veel te groot. Maak daarom de trein goedkoper, bijvoorbeeld door afschaffen van de btw op treinkaartjes.

In Europees verband moet fors worden geïnvesteerd in hogesnelheidslijnen die goed op elkaar aansluiten. Nederland heeft slechte ervaringen met het aanleggen en exploiteren van hogesnelheidslijnen. Dat mag geen reden zijn deze superieure vorm van transport voorgoed in de ban te doen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.