De Kwestie Peter de Waard

De vermogenskloof is entertainment geworden in plaats van een maatschappelijke misstand

De verafgoding van de rich & famous op vaderlandse ­tv is tenenkrommend. Na Ivo Niehe, Peter van der Vorst en de Quote-clan heeft Jair ­Ferwerda op het publieke net een programma gekregen om de elite te adoreren. KRO-NCRV wil blijkbaar ook dat Nederlanders zich vergapen aan de privileges van mensen als Cor van Zadelhoff die een polowedstrijd organiseert in zijn achtertuin en zijn schoenveters laat strikken door een 21ste-eeuwse slaaf.

Het is tekenend voor de groeiende vermogenskloof. Er zijn zoveel rijkelui in Nederland te casten dat er met gemak tien programma’s mee zijn te vullen. Vroeger waren er nog wel eens rijken die zich voor hun weelde lichtelijk schaamden en er niet te koop mee wilden lopen. Gert-Jan Dröge die er ooit een programma over maakte, had het ironische voordeel dat hij er eigenlijk nooit echt bij kwam en elke keer moest terugvallen op Jan des ­Bouvrie.

Nu worden de deuren wagenwijd opengezet. De eerste aflevering van Ferwerda in goed gezelschap op NPO 1 trok vrijdag 631 duizend kijkers. Dat is niet extreem hoog – Kelders Hoe heurt het eigenlijk haalde nog weleens een miljoen – maar het is meer dan de 236 duizend kijkers die maandag op RTL5 hadden afgestemd op De andere kant van Nederland over een MS-patiënt die van 50 euro per week moet rondkomen. Armoede scoort vooral, als BN’ers –René en Natasja Froger met Effe geen cent te makken – het proefondervindelijk willen ondergaan.

De vermogenskloof is entertainment geworden in plaats van een maatschappelijke misstand. Drie jaar geleden werd een serie over de Vogelbuurt in Amsterdam-Noord op de publieke zender getoond over bewoners die tot hun nek aan toe in de sores zaten. Maar met bijna een miljoen kijkers was dat een eenmalige uitschieter. Er kwam geen vervolg in een andere achterstandswijk. En ­vergeleken met de aandacht voor pardonkinderen en slachtoffers van tbs’ers mocht het eigenlijk geen naam hebben.

Tweeduizend jaar na keizer Nero is er niet zo veel veranderd. Zo lang het volk zich kan vergapen aan de rijkdom van de happy few doet het niet moeilijk over armoede. Dries Roelvink en Gerard Joling die ooit exclusief te zien waren op de commerciëlen, zijn nu ook vaste gasten bij de publieke omroep.

Toen Humberto Tan ooit op RTL met de formule van een lichtere kletsshow met tussendoor blooperfilmpjes Pauw en Jinek naar de kroon stak, gingen die dat kopiëren in plaats van hun eigen weg te zoeken.

En nu Tan en ook Twan Huys zijn weggeconcurreerd, blijven ze het doen om geen gat in de markt te creëren. Want de publieke omroep wil niet doen wat de commerciëlen nalaten, maar wil hetzelfde doen met hogere kijkcijfers.

Met programma’s als Ferwerda in goed gezelschap zal de laatste minimumlijder bij de publieke omroep het licht uitdoen.

De rich & famous kunnen dan weer in hun schulp kruipen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden