Column

De uitstoot van Tesla's wordt alleen maar verplaatst

Greenpeace heeft geen zin om over duurzaamheid te praten.

Een oplaadpunt voor elektrische auto's. Beeld ANP

Deze week begint de nationale Energiedialoog van minister Kamp, maar juist de milieubeweging zit daar niet op te wachten. 'Een grotendeels overbodige discussie', verklaarde Greenpeace donderdag in de Volkskrant. Volgens Milieudefensie liggen 'schijnoplossingen' op de loer, want: 'zodra je een discussie organiseert over energie, zijn er altijd mensen die beginnen te roepen om thoriumcentrales.'

Thoriumcentrales! Wat zijn dat, en waarom mag je er niet om roepen?

Nou: thorium is een element dat als nucleaire energiebron kan dienen, net als uranium dus, maar dan zonder de nadelen. Een thoriumreactor werkt namelijk heel anders dan een gewone kerncentrale, waardoor hij niet kan ontploffen, nauwelijks radioactief afval oplevert en minder geschikt is voor de productie van atoombommen. Bovendien is er genoeg thorium op aarde om de mensheid nog duizenden jaren van energie te voorzien - het ligt zelfs op het strand van Ameland.

Het enige probleem is eigenlijk dat er nog geen thoriumcentrales bestaan. In China en India wordt er hard aan gewerkt en in Delft leidt hoogleraar Jan Leen Kloosterman het Europese thoriumonderzoek. Volgens hem duurt het nog twintig jaar voordat we een werkende centrale hebben. Dat is best lang, maar dan héb je ook wat. Een veilige, onuitputtelijke bron van energie die bovendien, net als gewone kerncentrales, geen CO2 uitstoot. Daar gaat ieder groen hart toch sneller van kloppen?

Nee dus. Klimaatverandering of niet, het taboe op kernenergie blijft. Vele miljarden mogen - nee, moeten - worden besteed aan grote ijzeren windmolens midden in de natuur, maar een kerncentrale is onbespreekbaar. Als argument verwijst Groenlinks bijvoorbeeld naar de meltdown van Fukushima, die werd veroorzaakt door een van de krachtigste aardbevingen ooit, plus een tsunami. Bij die kernramp, de grootste in 25 jaar, zijn geen stralingsdoden gevallen, maar dat doet er kennelijk niet toe: atoomstroom blijft gewoon onveilig en eng.

Waarvan groene harten wél sneller gaan kloppen, is de nieuwe Tesla. Elektrische auto's zijn de toekomst! Het probleem is alleen: we leven nog in het heden. Een elektrische auto stoot zelf weliswaar geen CO2 uit, maar de stroom voor die accu's moet toch echt worden opgewekt. En dat gebeurt momenteel voornamelijk in vervuilende gas- en kolencentrales, want het aandeel van al die duizenden windmolens is marginaal. De uitstoot van Tesla's wordt dus alleen maar verplaatst - over schijnoplossingen gesproken.

De combinatie van (schone) kernenergie en elektrische auto's zou ideaal zijn, maar dat vergt dus nog veel onderzoek. En terwijl GroenLinks braaf miljoenen subsidie regelt voor al die vervuilende Tesla's, moet het fundamentele Europese onderzoek van professor Kloosterman het de komende jaren doen met een schamele vier miljoen euro. Als er dus één ding niet mag ontbreken tijdens de nationale Energiedialoog, dan is het de roep om thoriumcentrales.

Jonathan van het Reve op Twitter: @JvhReve

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.