Opinie Stekel

De sigaretten zijn de nieuwe seksboekjes, de rokers minstens net zo vies

Sigaretten in een supermarkt. Beeld ANP

Supermarktketen Lidl heeft de sigaretten uit het zicht gelegd. Binnenkort zullen andere supermarkten volgen. Ooit waren sigaretten de lievelingsproducten van reclamemakers. Ze stopten al hun liefde in reclamespotjes van stoere cowboys en andere vrijgevochten types. De sigarettenpakjes waren juweeltjes van grafisch ontwerp. Nu eindigen ze met een plaatje van zwarte longen of andere enge ziektes achter een donker gordijntje of onder de toonbank. De sigaretten zijn de nieuwe seksboekjes. De rokers minstens net zo vies.

We moeten vrezen dat het hier niet bij blijft. De komende jaren zal het ene na het andere ongezonde product uit het zicht worden gelegd. Reclamemakers worden werkloos en de supermarkt wordt één groot gordijn dat het zicht op al het ongezonde lekkers ontneemt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.