De week van de hoofdredacteurPieter Klok

De scholen kunnen weer open, of toch niet: de dilemma’s van berichten over maatregelen tegen corona

null Beeld

‘Deze morgen zag ik weer eens waar ik me al heel lang aan erger’, schreef een lezer me begin deze week. ‘Tot verleden week berichtte de krant over hoe erg de pandemiemaatregelen zijn voor kinderen op de basisschool. Het zou hun toekomst negatief beïnvloeden. Er werd door de overheid naar geluisterd. De basisscholen mogen volgende week weer open. Daarna keerde het tij weer in de krant. Is het wel verantwoord? De derde golf moet nog komen. Oudere leerkrachten lopen gevaar. Enzovoorts. Kan de Volkskrant ophouden om mee te deinen op golven van opinies?’

De kritiek sloot aan bij een discussie die we ook ter redactie hadden gevoerd. Vooruitlopend op de bekendmaking dat het kabinet de basisscholen weer ging openen, besloot wetenschapsredacteur Maarten Keulemans uit te zoeken of dat virologisch gezien wel veilig was. Spelen we niet met vuur, was de centrale vraag. Moeten we die vraag nu echt op de voorpagina zetten, vroeg Chef Verslaggeverij Tjerk Gualthérie van Weezel zich af. Zijn we dan niet heel inconsequent?

In principe moeten we elke ongemakkelijke vraag durven stellen. Als bijvoorbeeld uit onderzoek zou blijken dat het bij nader inzien hoogst onverantwoord is om de scholen te openen, dan moeten we dat opschrijven, ook als we in het commentaar eerder hartstochtelijk voor opening van de scholen hebben gepleit. De krant is er in de eerste plaats om zo goed mogelijk te informeren, zodat de lezer en de samenleving een goed oordeel kunnen vellen, niet om zelf een standpunt in te nemen – behalve in het commentaar dan, maar dat staat los van onze berichtgeving.

Het coronavirus zadelt ons met dilemma’s op waarop geen bevredigend antwoord mogelijk is. Elke oplossing brengt nieuwe slachtoffers met zich mee. Dus ja, als de scholen dicht zijn, maken we ons druk over de thuiszittende leerlingen, als de scholen weer opengaan, maken we ons druk over de veiligheid van de leraren.

Maar misschien gaat het er dan om hoe je die informatie presenteert, was uiteindelijk de conclusie. ‘Spelen we met vuur’, is een kop die angst en verontwaardiging aanwakkert. Je kunt niet de ene dag verontwaardiging aanwakkeren vanwege de sluiting van de scholen en de andere dag vanwege precies het omgekeerde. ‘De scholen kunnen net open’, werd uiteindelijk de voorpaginakop.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden