Commentaar Onderwijs

De ondergang van de verplichte lerarenregistratie is het sluitstuk van een sterk staaltje mismanagement

Het is niet eens zo’n gek idee om de kwaliteit van het lerarenkorps beter te bewaken door structurele bijscholing. Beeld ANP

Een landelijk register voor leraren is geen idee van vandaag of gisteren. Al zeker twintig jaar duikt het op het Binnenhof op als middel tegen de uitgeholde status van het vak.

Het probleem is bekend: in de strijd tegen het lerarentekort werden sinds eind jaren negentig onconventionele maatregelen uitgerold. Er kwamen herintredende leraren: zij-instromers uit andere vakken en (deels) onbevoegde leraren. Hun kwaliteit schiet te vaak tekort, stelde een reeks rapporten in de afgelopen jaren vast. Te veel leraren ‘missen vaardigheden op pedagogisch en vakdidactisch gebied’ of hebben kwaliteiten ‘die onvoldoende aansluiten op de wensen van het veld’, zoals bijvoorbeeld de Onderwijsraad concludeerde.

In dat licht is het niet eens zo’n gek idee om de kwaliteit van het lerarenkorps beter te bewaken door structurele bijscholing. Een register kan dan dienen als kwaliteitsgarantie, zoals het dat onder artsen al sinds jaar en dag doet: wie zich niet blijvend inspant, loopt de kans de registratie kwijt te raken en daarmee de kans op werk.

Dat minister Slob nu toch pas op de plaats maakt is dan ook niet vanwege het idee, maar vanwege de gebrekkige uitvoering door zijn voorgangers. Het register moest en zou er komen zonder dat voor de 250 duizend betrokken docenten duidelijk was waaraan zij dan moesten voldoen. Niet ten onrechte werd in de lerarenkamers gevreesd voor een wildgroei aan onduidelijke bijscholingsverplichtingen die de werkdruk en de bureaucratie alleen maar verder zouden verhogen. Zo dreigde het register een doel op zichzelf te worden, gleed het draagvlak razendsnel weg en dreigde obstructie door de scholen.

Net op tijd ziet Slob in dat invoering zo weinig zin heeft. Zijn ‘verkenner’ Alexander Rinnooy Kan moet nu in overleg met alle belanghebbenden uitzoeken hoe het dan wel kan, het opwaarderen van de beroepsgroep. Het omkeren van de volgorde zou al kunnen helpen: betere lerarenopleidingen, het formuleren van heldere professionele standaarden en het garanderen van voldoende en kwalitatief hoogstaand nascholingsaanbod. Eerst de randvoorwaarden dus. Als het daarna echt nodig blijkt als stok achter de deur voor luie leraren , kan een register altijd nog.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden