ColumnLisa Bouyeure

De nieuwe make-uplijn van Nikkie Plessen bleek toch minder ‘compleet’ dan ze had gedacht

null Beeld

‘Zó ontzettend volledig’, had presentatrice en zakenvrouw Nikkie Plessen haar nieuwe make-upmerk genoemd. In een andere post op Instagram deed ze er nog een schepje bovenop: ‘Dé complete make-uplijn.’ Ook bij RTL Boulevard mocht Plessen deze week vertellen over haar ‘foundations in alle kleuren, voor iedereen, dus in elke huidkleur’. Het schepte hoge verwachtingen nu er jaren is gestreden voor inclusiviteit in poeders-en-kwastenland. Merken als Fenty Beauty, Mac en Bobbi Brown bieden inmiddels meer dan veertig kleuren foundation aan, omdat ook niet-lichtbeige mensen weleens iets op hun gezicht blijken te willen smeren.

Jammer dan, want bij Plessens ‘zó ontzettend volledige’ merk N-Beauty, ‘in alle kleuren, voor iedereen’ – wat zeg ik: misschien wel ‘dé complete make-uplijn’, bleek slechts ruimte voor zeven kleuren: chocoladebruin, reebruin en vijf tinten beige. Zelf gebruikt de zakenvrouw, wier make-uproutine op Instagram uitgebreid aan bod komt, een mengsel van ‘light/medium’ en ‘medium’, wat in dit geval weinig te maken heeft met het midden van het huidskleurenspectrum maar des te meer met, nou ja, de kleur lichtbeige.

Een van de eersten die aan de bel trok was beauty-influencer Angela Onuoha. Het is 2021, stelde ze op Instagram, dus dat je zo’n weinig inclusieve make-uplijn uitbrengt is op zichzelf al genant. Maar door het gejubel over foundation ‘in elke huidkleur’, terwijl haar eigen kleur er om te beginnen al niet bij zat, voelde Onuoha zich genoodzaakt om op Plessens aankondiging te reageren, iets met ‘de plank volledig misslaan’. Andere bekende en onbekende instagrammers sloten zich aan bij haar kritiek, maar negatieve opmerkingen werden verwijderd en dwarsliggers kregen een block. ‘De media, beroemdheden en merken hebben diversiteit niet altijd in hun dna zitten’, vatte Onuoha de kwestie samen, ‘dus dan moeten wij ze er maar aan helpen herinneren.’

Nikkie Plessen presenteerde haar merk N-Beauty als ‘dé complete make-uplijn’. Er bleek slechts ruimte voor zeven kleuren founda­tion, waarvan vijf tinten beige.  Beeld Instagram
Nikkie Plessen presenteerde haar merk N-Beauty als ‘dé complete make-uplijn’. Er bleek slechts ruimte voor zeven kleuren founda­tion, waarvan vijf tinten beige.Beeld Instagram

Plessen is in dezen zeker niet uniek. Bedrijven profileren zich de laatste jaren maar al te graag als inclusief en divers. In advertenties laten ze zien hoe begaan ze zijn met Black Lives Matter, feminisme of de lhbti-beweging, de ene keer overtuigender dan de andere. Na greenwashing (denk: Shell die met veel kabaal 5 miljoen bomen plant om het geboor op de Noordpool te overstemmen) kwam er ook woke-washing: het opwerpen van een inclusieve façade, terwijl er achter de voordeur nog genoeg te doen is. Hoe zorgen we ervoor, zal er tijdens vergaderingen bediscussieerd zijn, dat al die jongeren met hun activistische socialemediaprofielen onze spullen gaan kopen? Een model van kleur met een beenprothese? Een vrijblijvend statement?

Maar sinds #BLM na de moord op George Floyd een mainstreamprotestbeweging werd en veel bedrijven hebben geprobeerd om een steentje bij te dragen dan wel een graantje mee te pikken, lijkt er iets veranderd. Toondoofheid en opportunisme worden op sociale media razendsnel gesignaleerd en afgestraft. Het afgelopen jaar verschenen er talloze artikelen over de valkuilen van corporate activism en hoe je woke-washing herkent. Er klonk de roep om meer te doen dan alleen goede sier maken: doneren, petities delen, in de spiegel kijken, actie ondernemen.

Voor de make-upwereld is dat al helemaal schrikken. Gebrek aan inclusiviteit kan er direct worden afgelezen aan het kleurenpalet van poeders, concealers en foundations, en dan is het ook nog eens meer om de binnenkant gaan draaien dan om het gestileerde gezicht naar de buitenwereld toe. Klein lichtpuntje voor Plessen is dat er toch iets ‘zó ontzettend volledig’ is geworden: de kritiek op mooie beloften die maar matig uit de verf komen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden