Column Bor Beekman

De Nederlandse film (en gadogado) verdient waardering

Wekelijks neemt Bor Beekman, Robert van Gijssel, Merlijn Kerkhof, Rutger Pontzen of Herien Wensink stelling in de wereld van film, ­muziek, theater of beeldende kunst.

‘Ik zoek een cadeau voor een verschrikkelijke klootzak’, zegt de klant.

‘Misschien een Nederlandse film?’, suggereert de winkelier.

‘Is dat niet wat erg wreed…?’

Het was niet Gummbah’s meest geïnspireerde cartoon, onlangs in de Volkskrant. Dat maakte het zuur: de grap over het beroerde imago van de Nederlandse film was sleets.

Misschien had die Nederlandse film het er naar gemaakt. Wie het aanbod niet al te secuur bijhoudt, weet niet beter of onze jaarlijkse filmoogst bestaat uit vijf variaties op de romantische komedie en alweer een drama over wie er goed of fout was in WO II (Barry Atsma was goed). 

Films die – het moet gezegd – wél publiek trekken.

Deze week slaan de Nederlandse filmvaklui terug. Niet met een film, maar met een boek. Alles is film, heet het. Gemaakt met medewerking van ‘meer dan honderdvijftig filmprofessionals die bereid waren hun kennis met ons te delen en hun liefde voor film te laten stralen’.

Het is een van folderachtige kopjes (‘stunts: een spannend specialisme’) voorzien boek, dat wat wonderlijk aanvangt met een dubbel voorwoord van de regisseur en hoofdrolspeelster van Penoza de film, over hoe leuk het aldaar was op de set. Straks al gedateerd, zodra de televisieserie-bioscoopafsluiting uit de roulatie is.

Maar Alles is film is ook een sympathiek boek. Rijk geïllustreerd, met storyboards uit Koolhovens Brimstone én van doorhalingen voorziene pagina’s uit het script voor Gooische Vrouwen 2. ‘Interieur Hippe Drukke Discotheek Amsterdam – avond. Martin zit inmiddels alleen in een hoekje, flink te hijsen. Hij heeft jeuk aan zijn (net geschoren) ballen.’

De samenstellers, van het filmbrancheblad Holland Film Nieuws, spraken allerlei figuren die achter de schermen werken en heus uitblinken in hun vak. Van de postermaker tot de foleyartiest, die uitlegt hoe je het geluid van knappende botten nabootst (‘ik breek selderij’).

Ook mooi, dat gesprekje met de filmwapenleverancier die de regisseur van Zwartboek moest zeggen dat diens wapen van voorkeur – een Beretta – helaas nog niet bestond in de Tweede Wereldoorlog. Verhoevens antwoord: ‘Komen ze nou voor mijn film of voor jouw pistool?’ 

Alles is film is een staalboek van een serieus te nemen industrie, die ook als er wat minder meesterwerken worden afgeleverd van waarde is, cultureel en economisch. Het boek komt als geroepen: deze week verzocht Lodewijk Asscher de regering om de positie van Nederlandse film- en seriemakers te versterken. Onze Europese buurlanden doen dat óók. 

Misschien kan iemand wat exemplaren naar de ministers sturen. En ook eentje cadeau doen aan Gummbah. Zo wreed is dat niet. ‘Gadogado wordt enorm gewaardeerd’, onthult een cateringkok in Alles is film. ‘Zeker in de zomer’.  

Een objet trouvé. Daar moet de tekenaar toch raad mee weten. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden