De kritiek op de Zuidas is volkomen onterecht

Met de Zuidas gaat het prima, en bestuurders zitten er bovenop. Zij hebben dus wel geleerd van eerdere fiasco’s.

de opinieredactie

Volgens Merijn Oudenampsen en Justus Uitermark loopt het Zuidasproject in Amsterdam op een fiasco uit (vk.nl/opinie, 8 september). Zij wijzen de verantwoordelijke bestuurders erop dat ze onvoldoende scherp in beeld hebben wat er eigenlijk gebeurt en dat er enorme risico’s en weinig kansen bestaan in dit project. Ten onrechte stellen zij dat ontwikkelaars weglopen. Het tegendeel is het geval, ze staan in de rij voor nieuwe projecten.

De Zuidas wordt ook steeds internationaler, 70 procent van de bedrijven is internationaal georiënteerd. Bedrijven verruilen hun oude kantoor niet alleen voor een nieuw onderkomen op de Zuidas, de verhuizing is vaak een uitbreiding. Met de Zuidas als locatie worden grote bedrijven voor Nederland behouden. Het project levert daarmee wel degelijk een bijdrage aan de werkgelegenheid.

De auteurs doen de suggestie meer woningbouw en verzamelgebouwen in de plannen op te nemen. Daar wordt ook al tien jaar hard aan gewerkt. Als je een gebied wilt ontwikkelen voor alle Amsterdammers, is woningbouw onontbeerlijk. Maar ontwikkelen van woningbouw langs snelwegen is lastig in verband met milieueisen. Als het verkeer door een tunnel geleid wordt, is het mogelijk om toch 9.000 woningen op de Zuidas te bouwen, waarvan een deel in het goedkope segment. Dit aantal is gelijk aan de helft van wat nu op IJburg wordt gebouwd, op een veel kleiner grondgebied bovenop het openbaar vervoer, trein, metro, bus en tram.

Verzamelgebouwen

De auteurs kennen de feitelijke situatie niet. Een substantieel deel van de kantoren op de Zuidas is een verzamelgebouw. Het WTC is daar een goed voorbeeld van.
Met enige regelmaat wordt geroepen om ambitie, visie en leiderschap in de politiek. Amsterdam is daar tien jaar geleden al mee begonnen. De ambitie is Zuidas te ontwikkelen als een volwaardig stedelijk centrum waar wonen, werken en ontspannen centraal staan. De bestuurders, zowel van de stad als de staat, zien de kansen van de Zuidas, maar zeker ook de risico’s.

Als publieke opdrachtgevers hebben zij lessen geleerd van eerdere grote projecten: risico’s delen en aan het begin van het project helder definiëren wat je gaat doen en hoe, niet tijdens de rit telkens kostbare aanpassingen bedenken. Dat vergt tijd.

Risico's

Juist omdat we met z’n allen geleerd hebben van projecten als de Noord/Zuidlijn en de Betuwelijn, is bij de Zuidas gekozen voor spreiding van risico’s, niet alleen bij de overheid maar ook bij marktpartijen en het zoeken naar de juiste mix van investeringen en (maatschappelijke) opbrengsten. Er wordt geïnvesteerd door alle partijen met het doel ook later opbrengsten te kunnen inboeken. Ook de organisatie van het gehele Zuidasproject is er juist op gericht risico’s te spreiden.

Oudenampsen en Uitermark hekelen de geslotenheid van de bestuitvorming. Maar de overheid heeft volledig inzicht in de plannen en voorstellen. De gemeenteraad heeft extra tijd en energie gestoken in de behandeling van alle stukken, in volledige openbaarheid. De Tweede Kamer heeft zich met regelmaat uitgesproken voor de ambities en de richting. Daarnaast voeren we regelmatig gesprekken met alle betrokkenen, van bewoners tot en met bedrijven. De gemeenteraad van Amsterdam heeft in het verleden vrijwel altijd unaniem de voortgang van de Zuidas gesteund. De suggestie dat een Zuidascoalitie plannen doordrukt, is dus onterecht.

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden