Media Top en Flop

De Kijk van Koolhoven verdient een sequel en de schijnheiligheid van Telegraaf TV

Regisseur Martin Koolhoven Beeld ANP Kippa

Wat er goed was en wat minder deze mediaweek. Deze week: De kijk van Koolhoven verdient een sequel en de schijnheiligheid van Telegraaf TV.

Top

Voordat de wervelende, zesdelige VPRO-serie De Kijk van Koolhoven in oktober van start ging, zei de man zelf (regisseur-cinefiel Martin Koolhoven) het heerlijk te vinden om over film te lullen. Dat is te zien. Koolhoven lúlt maar door.

Filmprogramma’s op tv zijn gedoemd te mislukken. Na Simonskoop (1975-1989) van Simon van Collem, de kleine man die de ene na de andere wereldster voor de camera wist te slepen en ze vervolgens in tamelijk beroerd Engels interviewde, is het nooit meer wat geworden. Tot Koolhoven kwam, de branieachtige bewonderaar.

In De Kijk van Koolhoven (regie David Kleijwegt) gaat het over films. Niet over acteurs en actrices. Het gaat over techniek en trucs en over ontdekkingen en dwarsverbanden, bezien vanuit een historisch perspectief en geïllustreerd met beelden die bewijzen dat het echt waar is wat Koolhoven zegt.

Zijn verteltrant is aanstekelijk, zacht uitgedrukt. Koolhoven leest niet voor, maar vertelt, in zo’n hoog tempo dat het lijkt of hij geen tijd te verliezen heeft en sneller denkt dan hij kan praten. Het enthousiasme slaat door het scherm heen.

Het college van filmprofessor Koolhoven is nog twee keer te zien op tv, op vrijdagavond op NPO 3. Film noir en erotica zijn de laatste twee genres in een reeks die een sequel dubbel en dwars verdient.

Flop

Rapper Ronnie Flex wordt binnenkort vader. Dat maakte hij deze week bekend met een 3D-echo op Instagram. ‘Een beetje een, eh, ja, frommelige baby in aanleg’, aldus Telegraaf TV-presentator Maarten van Steendam in een video op de site van de krant.

Ronnie Flex tijdens de MTV Europe Music Awards pre-party in Het Sieraad. Beeld ANP Kippa

Met een collega ging hij over tot het closereaden van de verklaring van Ronnie Flex, die zo zijn redenen heeft om de naam van de moeder onvermeld te laten. ‘Heb dit even voor mezelf gehouden omdat de situatie best wel complex is’, schreef hij. En verderop: ‘Ik wil iedereen vragen om de privacy van mijn baby mama te respecteren.’

In het kader van privacy respecteren begon het grote speculeren. De mannen bogen zich over een foto waarop de buik van zangeres Famke Louise een beetje opgezet lijkt – zij wordt al een tijdje aan Ronnie Flex gelinkt. ‘Sorry, ik weet het, er is niks ergers dan over een vrouw zeggen dat ze misschien zwanger is terwijl ze het niet is’, zei Van Steendam, om vervolgens tóch over een vrouw te zeggen dat ze misschien zwanger is terwijl ze, enfin.

Hierna staakten de twee hun zoektocht naar de baby mama, want ‘wij respecteren het verder, wij gaan niet met allemaal grote teletoeters in de bosjes liggen natuurlijk’. Volgende keer graag ook even je eigen bezwaar tegen het opblazen van een vrouwenbuik respecteren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden