ColumnLisa Bouyeure

De grote gelijkmaker? Het virus maakt het contrast juist extra groot

Een beetje macaber is hij wel, de hashtag #guillotine2020 op Twitter. Zo gebruikte ene @HenryMcMurder hem om een suggestie te doen: laten we een lijst maken van alle beroemdheden die vanuit hun miljoenenvilla’s verbroederende berichten op sociale media posten. Over dat het coronavirus niet discrimineert, bijvoorbeeld, en dat we allemaal in hetzelfde schuitje zitten. ‘En laten we ze dan voorstellen aan onze Franse vriend hier.’ De ami in kwestie bleek geen gezellig type met warrig bruin haar en een baguette onder de arm, maar het apparaat waarmee de geprivilegieerden ooit een kopje kleiner werden gemaakt. We zullen er voor de gemoedsrust maar van uitgaan dat de man zich metaforisch uitdrukte.

In dat geval staat hij niet alleen. De afgelopen weken verscheen een verontrustende hoeveelheid artikelen waarin het concept beroemdheid nog eens goed tegen het licht werd gehouden. ‘Celebrity Culture is Burning’, kopte The New York Times onlangs. ‘Het coronavirus heeft het ware gezicht van celebritycultuur en kapitalisme laten zien’, aldus The Guardian. The Telegraph publiceerde een stuk getiteld ‘The Covidiocy Chronicles: who are this week’s biggest celebrity fools?’ En Vanity Fair, het tijdschrift dat al bijna veertig jaar lang elke maand een beroemdheid op de cover zet, schreef dat juist zij tijdens een pandemie misschien even stil moeten zijn.

Het begon natuurlijk met de groep Hollywoodacteurs en aanverwanten die samen John Lennons Imagine zongen. ‘Stel je voor dat er geen bezittingen zijn’, verkondigden ze vanuit hun kasten van huizen, ‘dat we de wereld allemaal met elkaar delen’. Stel je voor, ja. Dan had je nog Ellen DeGeneres die haar optrekje (8.188 vierkante meter, infinitypool) met een gevangenis vergeleek. Of nuchtere Friezin Doutzen Kroes, voor wie onbereikbare gezondheidszorg zo’n ver-van-haar-bedshow is dat ze corona op Instagram bedankte voor alle mooie inzichten. Maar de genadeklap werd uitgedeeld door muziekmiljardair David Geffen, die een foto deelde van zijn 138 meter lange jacht waarop hij in de Caribische Zee dobbert (‘Ik hoop dat iedereen veilig is’).

Geheel volgens het damagecontrol-draaiboek werden er huilend excuses aangeboden, posts verwijderd en accounts opgeheven. De reacties onder slecht ontvangen berichten die wel bleven staan, zijn vrij eenduidig. ‘Stuur geld, Kimberly’, aldus een volger van Kim Kardashian die zich niet liet afschepen met haar ‘lots of love’. En toen Pharrell Williams op Twitter tien miljoen dollar probeerde in te zamelen voor ziekenhuizen, opperde iemand een handige appgroep waarin de rijken dit soort zaken voortaan onderling kunnen regelen.

Toch is het opmerkelijk. Men wist dat bepaalde mensen nu eenmaal in kasten van huizen wonen. Dat ze tuinmannen en draagmoeders hebben en dat hun zomervakanties geen stormharingen en afwasteiltjes behelzen. De huiselijke inkijkjes die sociale media de laatste tijd volop bieden, vertellen ons niets nieuws.

Misschien is het juist dat gehamer op vermeende gelijkheid. Want vooruit, iedereen communiceert nu via dezelfde kanalen. Prestigieuze podia zijn ingeruild voor digitale marktpleinen. Maar wellicht maakt dat het contrast juist extra groot, alsof je iemand in Oscar-uitdossing door de Jumbo ziet lopen.

Sommigen hadden de nieuwe spelregels al begrepen. ‘Ik kijk graag naar beroemdheden die live gaan op Instagram en het hoekje in huis hebben uitgekozen waar ze er het armst uitzien’, aldus ene Ahmed op Twitter. De gewone mens heeft dan weer een ruime keuze uit virtuele achtergronden om hun Zoom-vergaderingen wat cachet te geven: villa’s met zeezicht, weelderige tuinen of de huiskamers van de sterren. Komen we voorlopig toch nog ergens in het midden uit.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden