Commentaar Raoul du Pré

De groene ambities van Shell verdienen het voordeel van de twijfel

Tankstation van Shell op de A9.

Er moet nog heel wat gebeuren voordat Shell een groene motor is, maar het begin dient zich toch aan.

Het initiatief van Shell om automobilisten de kans te geven voortaan ‘CO2-neutraal’ te rijden werd dinsdag overwegend met scepsis ontvangen: eerst elk jaar ruim 70 miljoen ton CO2 uitstoten, om het daarna goed te maken met compenserende maatregelen – zet dat nou wel zoden aan de dijk?

Volgens het plan krijgen automobilisten vanaf volgende week bij de 400 bemande Shell-pompen de keus om één cent extra te betalen per liter brandstof. De opbrengst belooft de olie- en gasgigant te investeren in compensatieprojecten, zoals het planten van bomen in Azië en Zuid-Amerika. In Nederland gaat intussen ruim 17 miljoen euro van Shell naar een samenwerkingsproject met Staatsbosbeheer dat voorziet in 5 miljoen extra bomen.

Het plan past in het groene offensief dat Shell dezer dagen uitrolt over de wereld, inclusief ronkende persberichten over investeringen in zonneparken, laadpalen en waterstofauto’s. Neem daarbij nog de beslissing om het lidmaatschap van de Amerikaanse olie-lobbyclub AFPM op te zeggen wegens de te bescheiden klimaatambities en het plaatje is compleet: Shell gooit het roer om.

Scepsis is uiteraard gerechtvaardigd. Voordat een bedrijf als Shell zich kan afficheren als groene motor moet er nog heel veel gebeuren. Zeker zolang de opbrengsten uit fossiele brandstoffen niet zienderogen worden teruggeschroefd, is van een wezenlijke transitie geen sprake.

Maar juist daarom past hier ook aanmoediging. Vanuit een wat welwillender blik staat hier een fossiele reus op die tot voor kort nog niets aan vergroening deed en nu  3 procent van de totale investeringen van duurzame bestemmingen voorziet. Uiteraard is dat vanwege de maatschappelijke druk, maar dat is deel van het goede nieuws. Het aanhoudende maatschappelijke en politieke debat begint effect te sorteren, precies daar waar het gewenst is. Want op het Binnenhof kunnen ze klimaatwetten aannemen, maar pas als de industrie omgaat omdat de klanten het willen, is verandering op komst.

Shell verdient daarom het voordeel van de twijfel. En miljoenen automobilisten kunnen vanaf volgende week aan de pomp een duwtje in de goede richting geven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden