de week in boekengeertjan de vugt

De glimmende ogen van de dichters verraden dat het dit weekend broeit in Rotterdam

null Beeld Poetry International
Beeld Poetry International

Op Poetry International, ’s lands belangrijkste poëziefestijn, is van alles te beleven. Ook voor wie poëzie (nog) niets doet.

Er komt eindelijk weer een festivalzomer aan. En dat betekent dat de vrije vogels zich in gereedheid moeten maken. Wie dat wil, kan de houterige Hollandse heupen wiegen op reggae, of met knauwende kaken tekeergaan op zuigende technobeats. Voor tal van festivals schijnen nog volop kaartjes beschikbaar te zijn. Maar eigenlijk is er maar één festival echt de moeite waard, een waar je geen pilletje hoeft te droppen om je vrienden te verklaren dat je van ze houdt en ook geen zegeltje onder de tong hoeft te leggen om andere kleuren te zien. Dat festival is Poetry International, ’s lands belangrijkste poëziefestijn, dat dit weekend plaatsvindt in Rotterdam.

Al 51 jaar komen de belangrijkste dichters van over de hele wereld naar de havenstad om op te treden in barretjes of de lokale schouwburg. Wie op de hoogte wil zijn van de laatste ontwikkelingen op het gebied van het geschreven of gesproken woord, gaat dus naar Poetry. What you will hear is true, is het thema van dit jaar. Poetry strijdt daarmee tegen de verwording van de waarheid, tegen leugens en alternatieve waarheden, tegen de taal van sociale media. Toch moet ik de eerste dichter nog tegenkomen die de waarheid in pacht heeft.

Zelfs in het onwaarschijnlijke geval dat poëzie je niets doet, is het festival de moeite waard. Er schijnt daar namelijk altijd van alles te gebeuren. Maar de dichters die ik er naar vraag, doen er steevast het zwijgen toe. Niemand wil iets van historische roddels (en reken maar dat die er zijn) met me delen. Alleen hun glimmende ogen verraden telkens dat het broeit in Rotterdam. Zo zou het zomaar kunnen gebeuren dat Anne V. met Ellen D. in het mandje belandt, dat Alfred S. met een licht ironische blik e-mailgedichten loopt uit te delen, dat een Vlaamse dichter, Peter V. bijvoorbeeld, dit keer uit zijn hol wordt gerookt, dat Arnon G. zijn pasgeboren zoon A. opoffert om het Karamazov-scenario voor te zijn (wees gerust, hij staat niet op het programma), dat Radna F. andermans verzen voorleest zonder dat iemand dat merkt, en dat alles kan natuurlijk ook anders zijn, of zelfs helemaal niet zo zijn. Want het gaat om de poëzie, om de literatuur, en daarin is nog altijd alles mogelijk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden