Opinie Gay Pride

De Gay Pride is van ons allemaal, óók van het bedrijfsleven

Hetero en homo, politiek én het bedrijfsleven – emancipatie doe je samen, betogen initiatiefnemers van de Amsterdam Pride.

De boot van Uber bij de Canal Parade tijdens Pride Amsterdam 2018. Foto Els Zweerink

Emancipatie is nooit af. Emancipatie moet je onderhouden. Dat onderhouden doe je samen: hetero, politiek en gay. Emancipatie in je eentje wordt nooit een succes. In 1996 bedachten we de formule voor de Amsterdam Pride: een opvallende parade, een inhoudelijk feestje, met versierde boten door de historische binnenstad.

In Europa en in de wereld staat de Amsterdamse Pride bekend als een van de meest spraakmakende en meest liberale Prides. Direct al, vanaf het allereerste begin in 1996. Als initiatiefnemers van het format van de Amsterdam Pride zijn we ongelooflijk trots. Nergens in de wereld is een varende Pride. Nergens een zo laagdrempelig feestje, zonder hekken en zonder dat je er als bezoeker voor hoeft te betalen. Iedereen is welkom. Het is ons cadeautje :van de gay community aan hetero-Amsterdam, aan Nederland.

De organisatie van de Amsterdam Pride staat als een huis, en het evenement is diverser dan het ooit is geweest. Elk jaar wordt een letter toegevoegd aan LGBTQI. In 1996 hadden we nog maar twee letters: de L en G van lesbisch en gay.

Evenement van solidariteit

Dit regenboogevenement is het grootste emancipatie-evenement van Nederland, en dat is het inmiddels al 23 jaar. Er is in Nederland geen evenement, waar zoveel over diversiteit en emancipatie wordt gepraat. Geen mediagenieker evenement dan de Amsterdam Pride. De diversiteit spat ervan af. Een evenement van solidariteit. En daar horen de hetero’s bij.

De Pride is een burgerinitiatief. Een burgerinitiatief nodigt uit tot deelname. Die uitnodiging geldt voor iedereen. Een feest van ons allemaal. Een feest met inhoudelijk randje. Geen incrowdfeestje, dat zich afspeelt buiten het zicht van de maatschappij.

Het is een feest samen met de bewoners van de stad Amsterdam, de vele honderdduizenden bezoekers, hetero en de LGBTQI-gemeenschap samen. En ja, ook het bedrijfsleven doet mee, alleen al omdat in alle bedrijven hetero en gay ook samen werken en leven.

Samen sterker

Het bedrijfsleven sponsort het overgrote deel van de kosten van dit mega-evenement. Feitelijk is het zo, dat juist de overheid en het bedrijfsleven dit mega-evenement mogelijk maken. Bedrijfsleven en overheid dragen de diversiteit in hun hart.

In 2016 stond Van der Laan als trotse hetero burgervader op de gemeentelijke boot. En dit jaar steelt onze nieuwe burgermoeder Femke Halsema vele harten. Gemeente hetero? Ja/Nee? Wat maakt het uit. Samen maken we onze gemeenschap sterker.

Het motto van de Pride: iedereen heeft het recht om te zijn wie je bent en te houden van wie je wilt. Dit geldt voor ons allemaal, hetero, LGBTQI, en ja dit geldt ook voor politici en het bedrijfsleven.

Siep de Haan, Ernst Verhoeven en Peter Kramer zijn initiatiefnemers van de Amsterdam Pride.

Meer over

Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.