Column

De Fiat 500 is een esthetisch wonder

O, de pracht van Italiaanse steden, met dank aan Fiat.

Beeld afp

Ik ga hier nu serieus beweren dat Florence een schitterende stad is, waarop u zegt: o jaaa joh, waarna ik er, want dit zag ik aankomen, meteen wijsneuzerig invlieg met: niet alleen vanwege de bizarre hoeveelheid laatgotiek en vroegrenaissance, maar ook vanwege de autootjes.

Ga maar na: een gemiddeld stadsbeeld wordt, na 1) gebouwen en 2) beplanting, het sterkst bepaald door 3) het wagenpark. Meestal is dat inwisselbaar, of zelfs uitermate somber, zoals in Parijs, waar door de grote hoeveelheden premium prestigebakken alle kleur uit het straatbeeld is verdwenen, want zakelijke rijders willen alleen donkergrijs of zwart, of, als het heel erg excentrieke zonderlinge gaytravestieten zijn, donkerblauw. Welk een weemoed naar het Paris des années soixante-dix, met al die whiskybruine, zeegroene, lentehemelblauwe of sinaasappelkleurige Renaultjes en Peugeotjes.

Maar in Florence viel mij afgelopen week, tijdens een vrolijk lang weekend, nog eens op hoezeer zich in Italië een esthetisch wonder heeft voltrokken: dat van de Fiat 500. Met tegen de 4 miljoen verkochte exemplaren had de eerste versie van dat wagentje, dat er sinds de introductie in 1957 bijna ongewijzigd uitzag, tot ver in de jaren tachtig het straatbeeld gedomineerd. Daarna was hij rap verdampt, want de productie was in 1975 gestopt.

En toen bracht Fiat in 2007 de schitterende nieuwe versie op de markt. Ook dat autootje is al bijna tien jaar nauwelijks gewijzigd - één facelift kreeg hij, dit jaar, maar je moet wel erg goed kijken wil je opmerken dat de lay-out van het front een beetje is herschikt, en de achterlichten een iets andere opzet hebben. Het bewijst hoezeer de 500 de best ontworpene is van de Grote Drie retro-auto's. De Nieuwe Volkswagen Kever ziet eruit als de opblaasbare zwembadspeelgoedversie van het origineel en is nooit een succes geworden; de bíjna briljante nieuwe MINI heeft tijdens zijn vijftienjarig bestaan door kennelijke onzekerheid over zijn uiterlijk toch wat last gekregen van botox en fillers, waardoor de verhoudingen ietwat zoek zijn geraakt.

De 500 is stralend dezelfde gebleven, en nu daar dik anderhalf miljoen van zijn verkocht, waarvan het overgrote deel in het thuisland, zijn de Italiaanse steden, tussen wuivende rietkragen van selfiesticks, weer onmiskenbaar eigendom van het robuust geribbelde, chic getekende karretje. Dat je bovendien, niet gehinderd door prestigedrift, bijna alleen maar in smaakvol opgewekte kleuren ziet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden