De bewuste digibete burgerOlaf Tempelman

De ergste uitwas van het digitale prachttijdperk: smileys om toiletten te beoordelen

Klaarblijkelijk kun je aan de neus van mensen zien dat ze omkoopbaar zijn, of in elk geval bereid tot sabotage. De schoonmaker die uit een ver land was gevlucht wierp mij een veelbetekenende blik toe, en draaide haar hoofd richting een scherm even verderop. Het duurde enkele seconden voor ik doorhad waar ze op uit was, maar toen verleende ik de vriendendienst zonder aarzeling. Ik drukte op een donkergroene smiley: deze gebruiker is zeer tevreden over de schoonheid en de hygiëne van dit toiletcomplex en het werk van deze schoonmaakster. Ontsla haar niet, rotbaas die onderbetaald personeel laat evalueren!

Het is in deze rubriek al vaker geconstateerd dat we tegenwoordig nauwelijks meer iets kunnen doen zonder om een beoordeling te worden gevraagd. Je parkeert je auto en je moet na afloop het parkeerterrein evalueren. Je belt met de verzekering en ze stalken je met mails: ‘U hebt telefonisch contact gehad met onze schadeafdeling. Wij zijn benieuwd naar uw mening hierover.’ De pizzakoerier, de stomerij, de badmeester: gij zult ze evalueren.

Maar de ergste uitwas van het digitale prachttijdperk blijven voor mij de smileys waarmee mensen in de post-plas-fase de toestand van de toiletten oftewel het werk van dienstdoende schoonmakers mogen evalueren. Stel je haar situatie eens voor. Eerst komt een onbehouwen kerel bij haar plassen. 30 seconden na die onbehouwen kerel wordt hetzelfde toilet gebruikt door een zeikvent die van nature zuinig is met complimenten en op de rode smiley drukt: zeer ontevreden over de wc. Een dag erna hoort de schoonmaker dat ze vanwege rode smileys wordt gekort op haar salaris.

Uit verbijstering over het systeem heb ik nog een tijdje van een afstand naar dat evaluatiescherm staan kijken. Wat bleek: de meeste mannen drukken in de post-plas-fase op de lichtgroene smiley. Die staat voor zoiets als ‘best lekker geplast, maar verder niks bijzonders’.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden