De enige oplossing voor de luchtvaart is een particuliere emissiequota

De ingezonden brieven van dinsdag 9 januari.

Actievoerders bij Lelystad Airport. Beeld anp

Brief van de dag: Mijn oplossing voor het vliegprobleem

Er verschijnen geregeld artikelen in de Volkskrant over de onbeheersbaarheid van de luchtvaart: te veel uitstoot, te veel geluidsoverlast, te veel nepmetingen, te veel vluchten. In dat licht doet het voorstel van de ChristenUnie merkwaardig aan om de opening van Lelystad Airport een jaar uit te stellen. Om het vertrouwen van de burgers in de overheid te herstellen. Daarna moet het nieuwe vliegveld gewoon open. Daar zal het vertrouwen van opknappen.

De enige oplossing die ik zie voor luchtvaart en privé-autoverkeer is instelling van particuliere emissiequota. Je stelt vast welke uitstoot in deze sectoren in Nederland acceptabel is, deelt die door 17 miljoen en je hebt het individuele emissiequotum. Krijgt iedereen gratis. Wie meer wil uitstoten, zal de rechten van een ander moeten kopen. Zo verdeel je de lasten en leg je de totale vervuiling aan banden.

Wat betreft de klachten over de aanvliegroutes voor Lelystad: hoe denkt u dat dat rondom Schiphol, Rotterdam, Zuid-Limburg en Eindhoven is? Als niemand van die klagers zou vliegen, zou ik er begrip voor hebben. Maar als ze hun zin krijgen, hebben de bewoners rond de overige vliegvelden nog meer last.

Dolf Hartveldt, Wassenaar (waar de vliegtuigfiles ook over komen)

Elitaire zak

Schrijver Sander Kok stelt voor hem een elitaire zak te noemen vanwege zijn gemopper over het door de homo festivalus en selfietoeristen verpest museumplezier. Die titel gun ik hem van harte. Sander geniet net als de barbaarse hordes van een subsidie van meer dan 50 procent op zijn entreebewijs. Als hij bereid is de volle mep te betalen, koopt hij vast zijn rust terug.

Rust die nu al volop aanwezig is in de helft van de 1.150 Nederlandse musea die jaarlijks niet meer dan 10.000 bezoekers trekken. Code rood geldt eigenlijk alleen voor de pak 'm beet vijftig musea die in alle reisgidsen staan, met Amsterdam als voorspelbare toeristenmagneet. Dus Sander, tast wat dieper in je buidel of trek eropuit!

Harry van Dooren, Leiden (waar museum Naturalis 88 euro subsidie per bezoeker opstrijkt)

Schoner vliegen

In het artikel 'Schoner vliegen komt niet vanzelf' vergelijkt Joris Melkert vliegen met roken als 'onaanvaardbaar gedrag'. Waarom niet op iedere advertentie of online aangeboden vliegreis of vliegvakantie een waarschuwing 'Vliegen verhoogt de C02-uitstoot en het risico op een onleefbare wereld voor toekomstige generaties' of 'Let op: vliegen is schadelijk voor mens en milieu' met daarbij een percentage van de CO2-uitstoot t.o.v. van een veilig CO2-gebruik op jaarbasis per persoon? De Volkskrant zou hiermee kunnen beginnen. De krant van maandag staat vol met aanbiedingen van vliegreizen.

Hans van der Woerd, Zwolle

Derdewereldland

Met interesse las ik uw artikelen over de plaspauzes bij onze buschaufeurs. Ik heb twintig jaar in India gewerkt en daar stond in het bestek bij aanbesteding dat wij moesten zorgen voor toiletten, een kantine enzovoorts. We moesten behalve technisch, ook aan allerlei andere voorwaarden voldoen ter bescherming van de arbeiders. Meestal was de opdrachtgever de staat, of een staatsbedrijf. Dus goede werkomstandigheden, minimumloon, geneeskundige dienst op de bouwplaats, max. aantal uren etc. Dus als een derdewereldland betere werkomstandigheden voor de arbeiders kan eisen, kan onze overheid toch wel de minimale pauzes voor de buschauffeurs voorschrijven?

Karel Meijers

Hinderpalen

De e-auto komt nergens zonder geregelde oplaadbeurt. Het aantal laadpalen in Nederland neemt dan ook sterk toe. Die hinderpalen zijn niet zozeer de laadpaal zelf, maar het P-bord vlakbij. In dit digitale tijdperk zou je verwachten dat de locatie met een app aangegeven wordt. Bovendien kun je dan meteen controleren of een plek bezet is of hoe lang een auto al aan het laden is.

Jessie Houwer, Bilthoven

Die hinderpalen zijn niet zozeer de laadpaal zelf, maar het P-bord vlakbij. Beeld anp

Rood licht

Voor publiekelijk opladen van elektrische auto's kunnen de palen een lamp hebben. Groen voor opladen, oranje voor vol gedurende tien minuten, en daarna rood voor parkeertarief. De slimme paal stuurt dan automatisch een parkeerrekening naar de autobezitter. Voor bezetting van de oplaadplek door een niet aangesloten auto na twee minuten een rood zwaailicht, en omstanders kunnen een foto opsturen naar parkeerbeheer.

Sjoerd Nienhuys, Hilversum

Koffiekorting

Wat fijn dat de Britten overwegen om een belasting op die miljarden wegwerpbekers in te voeren om het gebruik ervan te reduceren. In Nederland hebben we een vergelijkbaar initiatief, dat echter nauwelijks is opgemerkt: bij de laatste prijsverhoging bij de koffietenten van Kiosk op de NS-stations, is er een prijstoeslag ingevoerd voor de koffiebeker van 25 cent. Kom je met je eigen beker, dan betaal je 2,05 euro voor je cappuccino, maar met de wegwerpbeker is dat 2,30. De NS heeft hieraan maar weinig ruchtbaarheid gegeven en het als korting voor de eigen beker gepresenteerd. Slim, want bij een latte-tax was er ongetwijfeld wel enorm veel poeha om geweest. Een kwestie van framing. Alleen jammer dat het niet schijnt te werken. Mooi, 10 procent korting die men als forens dagelijks kan opstrijken, maar ik zie hoogst zelden iemand die ervan gebruikmaakt. Dus, beste NS (eigenaar van Kiosk): laat jezelf zien als een groen bedrijf en zet het groot op je prijslijst: niks latte-tax. 10 procent korting met eigen beker!

Anke Dählmann, Utrecht

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden