Column De week van de hoofdredacteur

De drukpers staat stil en we hebben nieuwe voorpaginacolumnisten

Paulien Cornelisse. Beeld ANP/Robert Vos

De onvindbare netwerkkaart

Om drie uur in de nacht van zondag op maandag werd ik wakker gebeld. Het was Ruud de Klerk, directeur van onze drukkerij in Amsterdam Zuid-Oost. Dan weet je dat het mis is. Ruud meldde dat de drukpersen waren stilgevallen om half 12, na vijfduizend exemplaren van de Volkskrant. Storingen zijn er wel vaker, doorgaans worden die snel verholpen. Maar de toegesnelde technici stonden dit keer voor raadselen. Vanuit Finland keek het verantwoordelijke bedrijf mee. Toen de oorzaak niet werd gevonden, schakelde Ruud om half 2 drukkerij Rodi in Diemen in, die tachtigduizend Volkskranten drukte. Dat is maar een derde van de papieren oplage, dus grote kans dat u geen krant heeft ontvangen maandagochtend. Abonnees die er wel een kregen, merkten dat hij anders aanvoelde, door het waterloze drukprocedé van Rodi. Om een uur of 4 gingen onze eigen drukkers onverrichter zake naar huis. Als de pers toen nog was gerepareerd, zou distributie de kranten toch niet meer kunnen bezorgen, omdat veel bezorgers later in de ochtend niet beschikbaar zijn. Om een uur of 9 in de ochtend – op tijd voor Parool en NRC – vond de dagploeg eindelijk het onderdeel dat alle malheur had veroorzaakt: een ‘overleden’ netwerkkaart ter grootte van een A4-tje. Een vervangend exemplaar lag gewoon op de plank. Het was natuurlijk juist het onderdeel dat alle systemen met elkaar verbindt, ook het controlemechanisme dat normaliter voor snelle diagnostiek zorgt. Vandaar dat met testen een voor een alle kaarten in het hele systeem moesten worden geprobeerd. Dat kan lang duren. ‘Zo’n grote storing is me in vijftien jaar nog nooit overkomen’, verzucht Ruud de Klerk. 

De onvindbare netwerkkaart. Beeld RV

Uitleg aan de lezer 

Een bezorgde lezer vroeg zich af of het zomaar weer kan gebeuren. De directeur verzekert dat netwerkkaarten het nog nooit eerder hebben begeven. En dat ze juist dit jaar een voor een worden vervangen door een nieuwer soort. ‘Dit is eens maar nooit weer.’  Die lezer vond het ‘een rampzalige dag’ voor de krant en de abonnees. ‘Enige uitleg was op zijn plaats geweest over de aard en oorzaak hiervan’, schreef hij. Bij dezen. Ik heb de storing in de nacht gemeld aan onze nachtredacteur Tynke Landsmeer in Vancouver, die heeft een bericht klaargezet voor ’s ochtends op de site. Zodra de betaalmuur van de digitale krant en site was opengezet om het abonnees zo makkelijk mogelijk te maken, is dat bericht online gezet. Onze klantenservice heeft de storing gemeld op sociale media en op de beantwoordingsmachines. Ze kregen daar tien keer zoveel telefoontjes, dus de robot die we normaliter niet zo fijn vinden, redde ons nu. Later verzonden ze een mail aan iedere abonnee met een mailadres.  Het werd ook al snel nieuws op de radio. Dat is fijn, want een abonnee die geen krant krijgt, denkt dat hij niet bezorgd is. Hopelijk hebben veel lezers de weg gevonden naar onze digitale krant en editie.  

Op de voorpagina

Ik heb ook vrolijk nieuws: Paulien Cornelisse en Sander Donkers worden onze nieuwe voorpaginacolumnisten. Ze zullen vanaf maandag 27 augustus om de beurt een stukje van 150 woorden schrijven.  Hun stijl verschilt, maar beiden zijn meesters in de persoonlijke observatie die de geest verruimt, je blik op de actualiteit ontregelt of je gewoon doet lachen. Daar kan een mens ’s ochtends naar snakken, zo aan het begin van de krant. Ik verheug me zeer op hun komst.

Over een naam zijn we nog aan het nadenken. DoCo of CoDo  wordt het in ieder geval niet, dat hebben we gehad. Misschien heeft u een goede suggestie? 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.