Column Sheila Sitalsing

De dag waarop benzineschaamte een ding is kan niet meer ver weg zijn

Marianne Thieme draagt haar leren schoenen af, vertelde ze in een interview met het AD (categorie: Wanneer heeft u voor het laatst gehuild? Bent u een dwingende moeder? Thieme: ‘De tol van een publieke carrière is een interview als dit’).

Dus vinden wij dat wij de gezinsauto die thuis voor de deur staat (benzine, niet zo jong meer) ook op mogen rijden voordat we overstappen op iets duurzamers. Want oprijden is nog altijd beter voor het milieu en voor het gezinsbudget dan wegdoen en halsoverkop een uitstootloze kopen. Ongeacht alle pr-praat van lui die hun geld verdienen met het verkopen van nieuwe auto’s.

De vervanger zal elektrisch worden. Moeten worden. Het was een indrukwekkend gezicht, al die deinende paraplu’s op het Damrak afgelopen zondag, tot zo ver het oog reikt, boos op de klimaatverpesters en boos op ‘de politiek’. Een voorbode van een nieuwe tijd. Hij kan niet ver weg meer zijn, de dag waarop je ergens in een binnenstad met draaiende benzinemotor staat te walmen, op zoek naar een parkeerplaats die er niet meer is, want omgekat tot ministadsmoestuin, en dat het plots opvalt: íédereen kijkt. Alsof je staat te roken, midden in een basisschool. Benzineschaamte.

Een blik op het aanbod van de autosalon in Genève leert waar we op termijn in gaan rijden: iets met een stekker. Iedereen doet aan elektriek, gaat er aan doen of breidt het bestaande aanbod substantieel uit. Ja, ook Subaru, dat door die lui aan de klimaattafels met opgetrokken neusjes geheel ten onrechte is weggezet als petjesmerk voor de minvermogende die niet aan verantwoord elektrisch rijden kan doen, heeft de Forester naar de nieuwe tijd getrokken. Nieuws dat weggevaagd wordt bij het bericht dat Alfa Romeo hybride gaat, met de Tonale, op de eerste plaatjes adembenemend mooi, maar voor het overige nog in ontwikkeling en in mist gehuld.

Kneiterduur allemaal nog. Sowieso: nieuw kopen, waarom zou je? In 2018 werden 1,8 miljoen occasions verkocht, een groei van 2,6 procent ten opzichte van een jaar eerder, noteerde brancheorganisatie VWE onlangs. Particulieren kopen in toenemende mate jonge tweedehandsjes in plaats van nieuw. Heel verstandig.

Wachten dus. Op de klimaatmaatregelen: deze week doorrekening klimaatakkoord, daarna maanden zo niet jaren gedoe voordat er nieuwe wetgeving zal zijn met potentieel grote gevolgen voor de prijsstelling van nieuwe auto’s. Want reken maar dat de fiscale behandeling van de auto op de schop gaat.

De benzinegezinsauto heeft wat butsen en krasjes die een interessant lijnenspel vormen, maar hij draait nog als een zonnetje. Dat oprijden gaat nog even duren. Lang genoeg om te sparen voor een tweedehands Tonale.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.