Column De Betrouwbare Mannetjes

De Betrouwbare Mannetjes kijken Angela de Jong

Angela de Jong kijkt tv. En zo heet haar dagelijkse column in het Algemeen Dagblad dan ook. Na haar optreden in de allereerste uitzending van Jinek bij RTL 4, vorige week vrijdag, ontstond er wat rumoer. Inmiddels is ze al dan niet bedoeld een van de frontsoldaten in de door haar zelf aangezwengelde ‘talkshowoorlog’. En hoewel het botst met onze stelregel een metafoor liever niet helemaal leeg te knijpen, zetten wij voor u – als onverschrokken talkshowoorlogscorrespondenten – toch even de week van Angela de Jong op een rijtje. Geen dank.

Maandag

Angela de Jong schrijft haar column over de RTL-uitzending van Jinek waarin ze zelf te gast was. Ze vraagt zich af of ze het aan durft om over Jinek te schrijven, wat uiteindelijk het geval blijkt. Ze is bereid ‘een uitzondering te maken op haar stelregel’ dat ze ‘liever niet’ schrijft over uitzendingen waar ze zelf aanwezig is. Nood breekt wet, en het is volgens Angela de Jong niet meer dan eerlijk ‘naar de duo’s van Op1 toe’. Die gaat ze deze week immers ‘natuurlijk’ ook langs de meetlat leggen. Wel zo fair. Over de première van Jinek is Angela de Jong lovend. Jinek was ‘energiek en ad rem.’ Enige verbeterpunt volgens Angela de Jong: ‘de te kleine tafel’.

Dinsdag

Angela de Jong houdt woord en stort zich in haar column direct op Op1. Angela vindt de tafel veel te groot. Erik en Willemijn ‘ogen onwennig’ en zenuwachtig ‘met versprekingen en slecht luisteren tot gevolg’ en ze hekelt het gebrek aan ‘chemie’. Na het verschijnen van haar column worden de kijkcijfers bekend. Op1 trekt 100 duizend kijkers meer dan Jinek. Bij RTL Boulevard zegt Angela de Jong Willemijn en Erik ‘verrassend leuk’ te hebben gevonden.

Angela de Jong. Beeld Hollandse Hoogte

Woensdag

Op woensdagochtend zijn Giovanca en Tijs aan de beurt. Angela de Jong is niet overtuigd van Op1 in ‘slag 2 in de talkshowoorlog’. Tijs maakt weliswaar onmiskenbaar duidelijk dat hij een latenighttalkshow makkelijk in zijn eentje kan dragen (eens, red.), maar Giovanca is nog ‘een maatje of drie’ te licht, ‘te Beau-achtig’ bovendien. In haar laatste alinea maakt Angela de Jong nog even gewag van het interview met de Joodse verzetsheldin Selma van de Perre bij DWDD: ‘Een must voor iedereen die in de waan van de dag denkt dat de talkshowoorlog het belangrijkste in het leven is, mezelf voorop.’

Donderdag

Angela de Jong schrijft ondanks de Holocaust haar column toch over Charles en Carrie. Charles blijkt beter dan verwacht. Carrie is, hoewel er nog vier presentatoren ongebruikt in de coulissen staan, ‘de verrassing van Op1’. Op1 blijft ondanks de Beau-achtigheid van Giovanca meer kijkers trekken dan Jinek. Volgens Angela de Jong ‘blijven kijkcijfers een gek ding’.

Ondertussen zwelt de kritiek op Angela de Jong verder aan. AD-baas Hans Nijenhuis ‘doet het liever niet’, maar voelt zich genoodzaakt het in zijn hoofdredactioneel commentaar voor Angela de Jong op te nemen (‘een gewoon mens tussen de televisiemensen’) en ontkent dat Angela de Jong betaald krijgt voor televisieoptredens (anders dan die bij RTL Boulevard). 

Hoewel niemand dat beweert, mag Angela de Jong zich in iets wat ‘De Ochtend Show to Go’ blijkt te heten tegen dat verwijt verdedigen. In de Media Podcast van het AD wordt de gasten ondertussen de stelling ‘Angela de Jong is te veel op tv’ voorgelegd. Angela de Jong is een van de gasten en zij vindt van niet. En ze krijgt er ook geen geld voor.

Vrijdag

Angela de Jong schrijft haar column over Op1. Geen woord over Welmoed, over Sander slechts dat hij haar ‘vooralsnog niet heeft overtuigd’. De rest van het stukje gaat opeens niet over de presentatoren, maar over iemand die vaak het verwijt krijgt te veel aan tafel te zitten. Iemand die ‘geen blad voor de mond neemt’ en ‘altijd levert’. Misschien wel het belangrijkste kanon in deze talkshowoorlog: Peter R. de Vries.

De uitgesproken gast. Misschien wel het belangrijkste ingrediënt van een goede talkshow, wil Angela de Jong maar benadrukt hebben.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden