COLUMNDe betrouwbare mannetjes

De Betrouwbare Mannetjes influencen de influencers

Influencers uit alle windstreken lieten maandag met een opgeheven vuistje in een videoboodschap weten helemaal klaar te zijn met de coronamaatregelen. Dinsdag berichtte NRC Handelsblad dat Viruswaanzin-voorman annex dansschoolhouder ­Willem Engel de ‘ik doe niet meer mee’-­actie via een appgroep had geïnstigeerd. De storm van kritiek en de mediaoptredens van Famke Louise bij Jinek en Tim Douwsma bij Op1 diezelfde avond ­waren dusdanig dat eerstgenoemde al de volgende dag afstand nam van de actie. Ook veel andere deelnemers haalden hun filmpjes (veelal zonder toelichting) offline. Om in de aanloop naar de Derde Golf een dergelijk fiasco te voorkomen, leggen de Betrouwbare Mannetjes graag uit waar je als influencer in zo’n situatie op moet letten.

1. Laat je niet beïnvloeden door dansschoolhouders

Misschien wel de belangrijkste regel. Niet alleen in het algemeen, maar ook wanneer het op pandemieën aankomt. Probeer open te staan voor wetenschappers en mensen die ergens verstand van hebben. Voor je het weet sta je op aandringen van een staatsgevaarlijke narcist met ielige dreadlocks en een messiascomplex medewerkers van een verzorgingstehuis in Goirle met de dood te bedreigen en dat is voor niemand leuk.

2. Laat je niet beïnvloeden door andere influencers

Tuurlijk is het tantoe vet om in de influencer game te hangen. Dat begrijpen de Betrouwbare Mannetjes als geen ander. En tuurlijk, niemand is oninfluencebaar. Toch, als grote jongens als Jebroer en/of Bollebof in de sloot springen, hoef jij dat niet ook te doen.

3. Laat je niet beïnvloeden door talkshows

Het overkomt ons vroeg of laat allemaal. Uitgenodigd worden voor een latenighttalkshow. Zeker wanneer Tijs van den Brink heeft gezien dat iets die dag trending topic is. En de kans krijgen om Tijs van den Brink in het echt te zien? Yes, please! Maar vergeet niet: sommige mensen, zoals jij, kunnen goed influencen. Anderen, zoals bijvoorbeeld ­Wouter de Winther, kunnen vreselijk goed aan een talkshowtafel zitten. Opnieuw: voor niemand leuk, maar zo is het nou eenmaal.

4. Laat je niet beïnvloeden door de publieke opinie

Mocht blijken dat je echt iets héél doms hebt gezegd, houd je rug recht en laat je niet direct omverblazen door reacties op Twitter. Kom zeg. Jij bent hier godverdomme de influencer. Doe als Thomas Berge en/of als Tim Douwsma bij Op1 en zeg bijvoorbeeld dat ‘ik doe niet mee’ ­zeker niet betekent dat je niet meedoet, maar alleen maar dat je vragen hebt. Zoals wij altijd zeggen: vragen hebben is nooit verkeerd, zelfs als het antwoord je niet interesseert.

5.  Als je je wel laat beïnvloeden door de publieke opinie, wees snel en ruimhartig

Tuurlijk, iedereen maakt fouten. Je bent geen robot. En fouten toegeven, dat is leiderschap. Dat weet een kind. Een ruimhartig mea culpa op je Insta doet wonderen: je was moe, het was heel warm. Je had een gekke week. Je was niet goed voorbereid, zenuwachtig, hongerig. De ­publieke opinie zal 180 graden draaien. Was je niet eigenlijk juist hartstikke dapper geweest? Jij had als jonge vrouw alle shit over je heen gekregen terwijl de heer Bollebof lekker in de luwte bleef. Nee hoor, respect.

6. Laat je niet beïnvloeden door gebrek aan regie

Natuurlijk, als je een half jaar lang met halfslachtig beleid en gebrek aan richting wordt geconfronteerd, is het niet gek dat je gevoelig bent voor onverantwoordelijk gedrag. Voor je het weet sta je met honderden Willem II-aanhangers ­elkaar in het gezicht te hoesten om een aanstaande 4-0 thuisnederlaag te vieren.

Maar laten we er geen doekjes om winden, jullie hebben het influencerschap deze week geen dienst bewezen. En natuurlijk is het lastig. Als influencer moet je je onderscheiden. En dus besluit je op een maandag niet meer mee te doen, maar zodra je merkt dat jouw influencees willen dat je juist wel meedoet, doe je toch maar weer mee, maar dan onderscheid je je niet meer. En wat is een ­influencer dan nog? Wij zouden het niet ­weten. Misschien de lege agenda tijdens de tweede lockdown eens gebruiken om daarover na te denken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden