ColumnSheila Sitalsing

De autoverkoop is gedaald. Ja, logisch!

Beeld ANP

Gedoe over corona, zorgen om de Brexit, wéér andere autobelastingen: de lijst verklaringen van marktanalisten voor de terugval in autoverkopen is lang. In Europa werden in januari 2020 ruim 7 procent minder personenauto’s verkocht dan in dezelfde periode een jaar eerder. Die opgesomde redenen doen een beetje denken aan de kletspraat in beursverslagen, die ik jarenlang heb geschreven, en waarin altijd met grote stelligheid door een willekeurige handelaar wordt beweerd waarom de koersen vandaag zijn gestegen of gedaald; niemand die echt doorgrondt waarom, aan de beleggers en autokopers zelf wordt zelden wat gevraagd, maar een verklaring als ‘Zorgen over de Brexit/ corona/ de mogelijke uitbraak van de Derde Wereldoorlog’ klinkt lekker overzichtelijk en is universeel toepasbaar.

Ook ons was weer eens niks gevraagd, maar thuis kunnen we haarfijn uitleggen waarom er voorlopig geen nieuwe auto wordt gekocht, al rochelt de oude zich moeizaam en versleten voort, gebutst na diverse aanvaringen - en is het een lelijk ding bovendien. De reden voor de kopersstaking hier thuis: totale verwarring. Zet die maar pontificaal vooraan in je rijtje, Europese autobouwersclub.

Volgens Elon Musk zouden we gestoord zijn om een nieuwe auto met benzine- of dieselmotor te kopen. Nog even en je mag er geen stad van enige omvang meer mee in, nog even en de restwaarde is nul, nog even en je zit voor lul in zo’n ding, nog even en het is een ideologische keuze om heel hard rondjes te rijden met een verbrandingsmotor en ‘pak aan, hippies en klimaatdrammers’ door het open raampje te krijsen. Nu heeft Musk een belang te verdedigen, en schijnt het een hork te zijn, maar er zit wat in.

Volgens de mensen die een hekel hebben aan Elon Musk – en dat zijn er verrassend veel – moeten we ons niet gek laten maken door dit soort promopraatjes voor elektrisch rijden en kunnen we nog jaren vooruit met een nette benzineauto. Want tegen de tijd dat benzine echt niet meer kan en mag, is een exemplaar uit 2020 allang afgeschreven. Onverstoorbaar doen alsof alles bij het oude blijft, zoiets horen we graag, en juist daarom zal het wel niet kloppen.

Elektrisch kopen: niet doen, waarschuwt de zwager van de nicht van de achterbuurman. Die dingen zijn nog steeds peperduur – tenzij je, over voor lul zitten gesproken, in de nieuwe aangekondigde elektrische budgetauto van Dacia wil rijden. Je haalt er net de dorpsgrens mee. De ontwikkelingen gaan zo snel dat een nieuwe al achterhaald is als je er de showroom mee uit bent gereden. Zei iemand ‘restwaarde’?

We rochelen vrolijk voort.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden