De bewuste digibete burger Olaf Tempelman

De Auschwitz-kerstversiering illustreert precies wat er mis is met algoritmes

Niemand kan Chinese webwinkels verwijten dat ze geen breed Europees publiek bedienen: ze helpen carnavalsvierders aan goedkope ­Oeteldonk-emblemen voor op hun boerenkielen, maar ze zijn ook dienstbaar aan mensen die hun kerstbomen graag decoreren in Auschwitz-stijl. Auschwitz-ballen, Auschwitz-sterren: online vind je wat je zoekt.

Niemand kan Chinese webwinkels verwijten dat ze alleen de zwartste bladzijde uit de Europese geschiedenis te gelde maken als kerstversiering. De 20ste-eeuwse leider die de meeste doden maakte was actief in China zelf. Hij hangt nog groot boven het Tiananmenplein én klein in flink wat kerstbomen in het Rijk van het Midden. Google de woorden ‘Mao’ en ‘Christmas’ en je ziet hoeveel keuze je hebt als je dit jaar je boom wil volhangen met Grote Roergangers. Ik wens de leiders van het land dat de wereld de AliExpress en meer fijne webwinkels schonk hier alvast een ‘Merry Mao’.

Zoveel jaar terug luisterde de Bijenkorf een keer haar China-weken (tegenwoordig hebben Europese winkels 52 China-weken per jaar) op met Mao-poppetjes en andere parafernalia van de man. Nederlanders die de geschiedenis kenden tekenden protest aan, onze koningin had geconcludeerd dat het ‘een beetje dom’ van de Bijenkorf was een massamoordenaar in de schappen te zetten. Ter verdediging kun je stellen dat de Bijenkorf de geschiedenis goed genoeg kende om geen Auschwitz-kerstversiering te verkopen. Er zaten daar nog ménsen aan de knoppen, geen algoritmen.

Een hoogleraar e-marketing legde in de Volkskrant uit hoe Auschwitz-kerstversiering uit China westerse webwinkels kon binnenglippen: ‘Het algoritme vindt de combinatie kerstversiering en Auschwitz niet direct aanstootgevend.’ Wat mij betreft illustreert dat precies wat er mis is met dat algoritme.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden